Rabu, 21 Julai 2010

Layan Tag AZ....


Hari ni saya pula di tag oleh Az...huhuh...bolehlah kut...citer2...sikit, kalau nak bercerita ...waktu bersua..mau tak cukup..sehari semalam....


Fakta pertama:


Aku dilahirkan pada 19hb September ...1973......heheh di sebuah Pulau iaitu Pulau Kechik..Tunjang Daerah Kubang Pasu Jitra Kedah ...masih lagi ulang alik ziarah mak dan ayah kat kg tu..kini menetap di Taman Rawang Perdana ...Rawang, berazam untuk habiskan usia di Kg dan bina rumah disana ..ya ka???? sebenarnya banyak nostalgia di kg....tuh..almaklum arwah keluarga nenek adalah orang terawal membuka kg tu......tanah tumpah darah..pusaka..warisan keluarga...cukup istimewa....jarak KL dan Kedah tak jauh mana....dengan kenderaan yg baik hubungan dua hala..boleh jadi mudah saja....


Fakta kedua:

Sekolah rendah belajar di Sekolah kebangsaan Tunjang , kg sebelah tu Kg Lubuk adalah Kg Pak Megat..heheh. Kemudian menyambung pelajaran ke Sekolah Menengah Pulau Nyiur ( Kelapa) hingga tingkatan 5...Berikut saya telah menyambung pelajaran ke UiTM Sri Manjung Perak selama 1 tahun dan 2 tahun berikutnya dipindahkan ke UiTM Shah Alam setelah School of KSPU, Kajian Senibina Perancangan dan Ukur telah dibina ...setelah tamat belajar..lebih kurang 2 minggu telah pun menjawat jawatan sebagai A QS di sebuah firma Ukur Bahan..kemudian menyambung pelajaran secara Luar Kampus di SPACE UTM Semarak selama lebih kurang 7 tahun...oooh lamernya naper aar skim asal 5 tahun..tapi jadi 2 tahun tambah kerana dalam tempoh tersebut shami2 melahirkan along & angah huhuhuh..ke 3 anak lelakiku lahir dalam tempoh belajar..jugak tahun akhir ..disahkan mengandungkan adik mimi konvo kat UTM..Johor Baharu maknanya mereka dah masuk U masa dalam perut lagi...hahahha.




Fakta ke tiga:

Pernah bekerja di firma ukur bahan selama 4 tahun fokus consultant Qs...pernah duduk rumah setahun masa lahirkan anak ke 3...sambil buat part time...pernah kerja ngan Syarikat kontraktor milik kawan selama setahun..pernah bekerja ngan sebuah syarikat kontraktor asal milik MARA...huhuu selama 2 tahun... 4 tahun kerja dengan sebuah syarikat konsesi Highway Pantai Timur...dan sekarang sudah 2 tahun bersama dengan sebuah syarikat kontraktor maintenance highway..Propel dll milik seorang kawan perempuan bagi lokasi R & R Jejantas Sg Buloh, R&R Rawang Dll...kerja2 ku kebanyakkan dalam ofis saja..sesekali buat sport check....kerana tugas aku adalah sebagai Pegawai Pentadbiran dan juga Kontrak...

Bekerja dengan kawanku ni ibarat macam aku sedang ambik diploma in Business Administration ~ praktikal hheheheh sebab dah masuk tahun yang ke 3....jap lagi graduate ler..hahahahah

Fakta ke empat:

Masih mempunyai seorang bapa, Ibu dan 7 orang adik beradik....anak ke tiga dan pertama dari ibuku....heheh sebab ayah kawin 2..pertama dan berpisah sebelum kawin dengan ibuku....6 perempuan 1 lelaki..tapi walaupun kami ramai perempuan ayah tetap memastikan kami semua mampu berdikari ..yakni wanita yg punya jati diri..yg kuat...sebaik mungkin ayah akan pastikan kami mampu...menjadi wanita2 yang berkerjaya..tidak bermain lumpur sawah sepertinya...

Aku juga anak ayah pertama yg menjejakkan kaki ke KL menimba ilmu dan kehidupan....alhamdulillah aku tidak pernah lupa akan siapa diriku...aku tetap diriku, juga loghat bahasa ibundaku..hehehhe..


Fakta kelima:

Kini impian aku dan suami untuk berniaga jadi kenyataan....

cuma sekarang baru diperingkat permulaan...banyak lagi perancangan...dan perlaksanaan perlu dilakukan demi mencapai kejayaan.....aku masih bekerja makan gaji..cuma suami dah berhenti...bagi merealisasikan impian....ini

Telah pun mengambil kursus kemahiran, seperti menjahit..sebagai persiapan utk hari2 bersara....heheh minat dengan pokok2 bunga, berkebun, melukis...menghias rumah dll tetapi impian tu blum lagi terlaksana..sebab...komitmen kerja..8 jam sehari memenatkan dan memadamkan segala impian seniku....huhuhuh bila dapat duduk rumah senang lenang nih....bangun pagi boleh ampai baju..sapu sampah kat halaman...tanam bunga..melukis ....oohhh seronok kan kalu dapat buat kerja2 perempuan.


Fakta ke enam:

Perjalanan hidup aku banyak ...dugaan terutama yang melibatkan dugaan keimanan...dan takwa...dari kecil sampailah berusia....semuanya melibatkan yang hak dan yang bathil...itulah istilah yang mampu aku terjemahkan....biar pedih hari ini namun baik untuk selama2nya

dari dalam keluarga sendiri, keluarga suami juga...dan hal ehwal alam kerjaya...masyarakat...juga


aku wanita dari kampung....yang lebih senang dengan dunia yg sederhana saja...ruang hidup banyak dengan ahli keluarga sendiri, suami serta anak2.....seorang yang tegas...lebih selesa memilih jalan yg lurus...jujur dan tulus..heheh

sekarang ni pun banyakkan dengar lagu2 berunsur ketuhanan, zikirullah, CD pengajian Al quran dan ilmu kearah keagamaan bagi kesempurnaan sebagai seorang islam yg sejati.....

lebih istimewa dapat berukhwah melalui alam maya....ada kawan2 dari seluruh pelusuk negara.....



Fakta ketujuh

Aii nak sampai ke tujuh payahnya..sebab tak der apa yang istimewa....aku berkahwin pada usia muda yakni suami 25 tahun aku 22 tahun hahahah...punya anak 4 orang sahaja. Semuanya dilahirkan secara pembedahan ...ohhh takut bila kenang2kan pengalaman dibilik bedah...huhuhu nyawa macam 50/50....ngeri..tapi sib baik PUSRAWI..masa tu kat Jalan Ipoh...lebih islamik...dan tenang...alhamdulillah..
Aku nak tag:..Kak umi, kak Noor..., kak tun BHS...Pak itam...hanis..CL...cik rozali...taj..sesaper yg baca blog shami bleh arrr,..kan

5 ulasan:

taj berkata...

Salam Shami...

syabas anda ditag oleh AZ...
nak tag taj....hehehh takde makna nya
nantilah taj cite bila jumpa lg sambil makan kambing baru syok eh...

SiNoMoSa berkata...

Salam Kak Shami,

Hihi I like Tag diriku telah tersebar ke seantero PDKM hihi..
Wow senior QS harus menurunkan ilmu kepada junior QS tau hihi..sambil turunkan ilmu..jgn lupa jamu kamben noo..i like hihi

shami2 berkata...

Salam taj...

heheh saja cheq pi tag hang...hihi

Salam syim..
Ya lah syim punya pasal..az pun ikut hahahah..
Ala syim..Qs ni pi mana pun sama..jarr...buat kerja ikut ilmu yg ada..lain2 tu prosedur company larr..macam2 ada..kita lah kena fikir baik buruknya..kan...buat baik..semua selesai dengan baik..insyallah..
Ohoooo ada pengerasnya kaaa..hihihi

Ayah Zain berkata...

salam

hebat perjalanan cerita hidup mu itu. Alhamdulillah.

shami2 berkata...

Salam Az..

Perjalanan hidup shami2..biasa saja....itulah kurnia Allah pada saya....alhamdulillah

Pak Ngah Hilmi Katering : Lemang dari daun lerek

Salam sejahtera, lemang sangat sinonim dengan Syawal, tahun ini Pak Ngah Hilmi Katering menyajik...