Selasa, 20 Julai 2010

Aktiviti hari cuti BBQ kambing Pak Ngah..Hilmi

Inilah sebahagian kitab2 pengajian shami2 di surau....dimana kelas untuk muslimah dikendalikan setiap sabtu pagi...kelas fiqh setiap 2 minggu sekali bermula jam 8.30 pgi hingga 10.00 pagi...diikuti kelas tafsir / aqidah dari jam 10.30 pagi hingga 12.00 tengahari...
Berikut diselang seli....dengan kelas Quran Tajwib...hampir nak masuk 4 tahun..kelas ni diusahakan..alhamdulillah ...kalau ikut2 tu dah dapat diploma..pengajian islam..heheh tapi kami semua ni belajar tak der periksa lega sikit....kan syim...kalau periksa jenuh jugak tu...maklumlah campur semua dengan nenek2 ibu2 dan kakak2 shami2 antara yg termuda pun.....
Di suraulah tempat shami2 menimba ilmu...agama..dan bermasyarakat...sebagai bekalan kat akhirat esok..banyak yang tak tahu..kena belajar dan cuba beramal mudah-mudahan hidup yang sementara ini ...tidak sia2....insyaallah
Ini pulak buah durian..syim...apa sudah jadik..heheh balas dendam nih...ambik kat kebun Ah Tong dan Tuk Ayah kat raub...hahahahh CL...jomlah rasa sedap tau...dulu2 Pak Ngah hilmi tak suke sekarang dia yg minta2..hehehhe
Buah isi kunin tu Gerai Kak Long & Bang Ali ..
Isi besar2 tu Gerai Ah Tong..punya...
Alhamdulillah sedap...isinya..

Ini dia pulut kukus, makan dengan durian dan santan....
Semalam balik kerja....Pak Ngah jemput memang tiap2 hari Pak Ngah jemput melainkan ada kawan ofis datang ibu pejabat bolehlah tumpang balik..semalam juga kedai cuti.....
Semalam Pak Ngah kata dia nak makan pulut durian..balik sampai Rawang...buat U turn kat Shell..Rawang..singgah ler kat gerai durian ada 2 peniaga gerai durian pertama shami2 singgah gerai kak long ngan bang Ali dulu ( nama samaran)..belek2 pilih2 ambik 3 biji harganya RM10 ringgit....itulah harga yang difikirkan sesuai dengan kehendak dan kualiti dan saiz buah ............
"value for money syim hihihi"
pergi depan sikit ada Ah Tong jual durian wah harganya lagik mahal..belek2 pilih2 ambik 2 biji..RM 12.00 wah...cukuplah tu 5 biji...Pak Ngah kata jom kita tengok isinya..mana yang baik....hehehhe
Sampai rumah kami bertungkus lumus memasak..Pak ngah kata dia nak makan nasi dan juga pulut..pulut tu untuk supper....hehehh siap sumer ..dan lagik mengajar ngaji anak jejiran selesai sumer...Pak ngah dan Mak Ngah serta adik mimi makan nasi....bang cik An..dah pengsan kepenatan sekolah petang...angah pula pergi tuisyen.....
Selesai Pak ngah pergi solat isyak kat surau...sementara tunggu semua orang balik Mak Ngah layanlah kitab tafsir dulu....adik mimi pulak layan buku color dia...sambil main masak2 sempat lagik tu....tetiba shami2 rasa...semuanya gelap gelita..sebenar dah lentuk pun..10.30 malam Pak ngah dah balik..Angan dah balik, Bang cik dah bangun...kami makan sama2 pulut durian pulak..hihiihi....sesekali makan...itu dia gambar yang ada.....hehehehh
kalau nak cuba ...ini
caranya...
Beras pulut direndam..dulu agak sejam...
Santan segar...setengah biji..campur garam sikit..
Dan Buah durian.....dibeli..kat mana2 lah atau kebun sendiri punya...
Buah durian bole tukar ngan buah mangga atau cempedak
lain2 buah tak pernah cuba lakk...
siap semua bolehlah dimakan......

5 ulasan:

taj berkata...

Salam Shami...

aduhhhh...menciii nyer....
dia duk tayang buah dian pulak, makan ngan pulut pulak...

balik nih nk pi cari ah...tak boleyyy tahan...

Rozali berkata...

Assalamualaikum Shami

wah wah
kucing tidur(sesetengah orang panggil, sebab isi nya catik macam kucing tidur)

tapi tak boleh makan dgn kambing
he he

Wassalam

rezeki berkata...

salam syami

duriannnnn oh tidak

hehehe

tidak boleh jumpa , tak cukup hehe

manzlie berkata...

salam kak shami



duriannnn..?
no waaayyyy.....maap cl takleh bau lah...PENGSAN nanti


waslam

shami2 berkata...

Salam taj...

hihii...nanti makan ngan sapa..tuh ajak geng sekali...hehehh duk tunggu hang lama sangat cheq dah lupa tetiba orang sebelah buat usul heheh.

Salam cik rozali
Saya sebenarnya tak pandai pilih...bila nak beli tukang jual kopek dulu..tgok ok ambiklah hahahaha
Ohh yer ker..elok tu beringat karang jenuh duk berkipas...

Salam Pak itam..
Hihih tu laar pasal ...heran kawan kita tu boleh pengsan kalau bau...

Salam CL...
Ya kaaaaa sampai macam tu...nanti kalu Cl mai kena sembunyilah semua durian2 tu...hihihih..
Nanti satu hari..shami nak tunggu Cl..jadi suka makan durian....macam Pak Ngah...memula macam2 dia kata pas tu dia pulak yg lebih dari kita..hahahahh ...

Pak Ngah Hilmi Grill Lamb & Catering Ramadan 1438 Hijrah

Kerabu taugeh & perut Gulai ikan masin versi utara Acar jeruk goreng Sayur campur Da...