Rabu, 25 Ogos 2010

Ragam pelanggan & anak2..


Bila berniaga..kita dapat lihat pelbagai ragam pelanggan..telatah mereka kadang2 melucukan...kadang2 menyentuh perasaan.....kadang2 juga buat tuan jual gelabah...bila ramai memesan..hehehh
Antara situasi yang pernah dihadapi...adalah seperti berikut:
(1)

Kakk bila boleh start beli.....???
Ini kira ok lah....jap lagi dekk lebih kurang 30 minit lagi.
Ohhh lama lagi tu..
saya jalan2 dululah yerr...

(2)
Kakk kambing bila boleh dibeli nih...
Ohh lambat lagi dekk tunggu daging ni masak betul2...heheh
Saya nak jugakk...sambil gelak2...Pak ngah & shami2 pun sama2 gelak...oklah gurau2
Bang kambing golek nih saya booking semua bawa balek boleh..heheh nih gurau kawan2....
Dekk akak mimpi2 tau ayam panggang tu malam tadi..gurau jiran2 niaga..lakkk

(3)
Bang..kambing 5..pukul 6 datang ambik yer....ok
Bang kambing 3 karang datang ambik yer...ok saya bayar dulu ..heheh alhamdulillah
Bang ayam panggang 3 ....bayar dulu yerr...alhamdulillah
Kakk kambing tu biar lebih yer...sayur semua tak nakkk...ohh kisahnya orait..
Bang kalu nak tempah sekor makan kat rumah camner... sok..sek..sok..sek

(4)
Kak..semalam tak dapatlah kambing....sebab dah habis..
hari ni saya datang awal hehehe ..iyer ker...
Kak kambing ader lagi...dah habis dekk....besok boleh..sayu jer tgok muka mamat ni..
besok dah tak boleh..saya nak balik jauh nih..nak makan sangat kambing tu...ermmm
Oklah ambik ni...shami2 hulurkan bungkusan kepunyaan angah...si mamat tu berlalu dengan rasa puashati...alhamdulillah..

(5)
kak..saya nak booking kaki kambing sebelah malam raya buat kenduri takbir..malam raya bleh..
Ohooo dekk akak dah balik kg masa tu tak dapatlah...dekk..yerrr kerr..
Kalau nak tempah open house nanti bleh...
Pssssst anak den kalu boleh nak makan hari2 kambing nih..aar
semalam takmo posa..janji beli kambing mau pulak dia posa ..hehhe

Inilah antara ragam pelanggan yang datang...
kami sekeluarga berbuka dibazar setiap hari..biasanya 10 minit sebelum berbuka kami akan siap berkemas..dan menghidangkan makanan ala kadar atas meja yg ada...selesai doa...barulah kami semua makan sama2..suasana sekeliling jiran2 niaga juga begitu....

ada sorang tukang umum..hehheh
bila azan dah berkumandang....dia kan jerit pada semua..hehehehh
kami para peniaga juga saling bertukar makanan jualan antara satu sama lain...
wahhhh mewah sungguh ...rezeki yang ada...
alhamdulillah

Beginilah ...rupanya pengalaman para peniaga bazar ramadhan....yaa
segala kepenatan...siang tadi beransur hilang bila minuman dan makanan telah dijamah....
Ramadhan kali ni kami hanya masak untuk berbuka sekali jarr dirumah ..
itu pun Pak ngah masak mee bandung..heheh
Hari lain kami makan di bazaar jerr..waktu bersahur barulah shami memasak....
nasi dan lauk...ala kadar...
alhamdulillah anak2 berpuasa...termasuk adik mimi...baru dapat puasa penuh dalam 4 hari

Balik dari bazar terus bersiap untuk kesurau..pulak..
Alhamdulillah anak2 tak payah disuruh...
mereka siap terus pergi..sendiri..
cuma kadang2 tu kena diingatkan supaya jgan main air lama2 ..heheh
aktiviti disurau berlansung hingga jam 12 malam...adik mimi memang suka pergi surau...solat tu..ala2 anak2 jer tapi ramai kawan dia ...mereka ada aktiviti sendiri..
membaca, menulis dan selebihnya bermain...heheh
bila time moreh..wahhh laju dia memecut mengambil makanan...
kelakar bila tengok telatah adik mimi...
makanan diambik satu untuk dirinya satu lagi untuk shami....satu lagi ambik simpan heheh
tak payah suruh...faham dah dia...inilah anak perempuan sorang yang shami kandung pada tahun 2004...14 hari sebelum lahir..shami sempat solat terawih di surau ...dalam keadaan dia bergerak2 dalam perut..hehheh..

Kami sedia untuk makan kira2 jam 5.15 minit pagi
Bila time sahur semua di kejut jam baru kul 5.00 shami2 dah coner jadi kul 5.15 pagi..biar diaorang bangun cepat sikit heheh
dipertengahan ni yg lambat bangun angah, bang cik .
adik mimi...kejut pun dah tak jaga...hehhe penat bebenor tuh....
alhamdulillah dapat dia berpuasa...jugak..masa moreh dia tak pernah ketinggalan makan ..
sebelum tidur siap2 ajar dia berniat puasa...mungkin itulah kekuatannya.....
alhamdulillah...

2 ulasan:

Rozali berkata...

Salam Ramadhan Shami

seronok nyerrr berniaga
macam2 perangai yerrr
ramai kawan


Wassalam

ainhany berkata...

salam kak shahmi

kak ceq order dulu..bila2 ceq nak, cek pi amik boleh?? nak cepatlaaaa....hohoo..

Ohh bestnya bicarawara bisnez...
Nak jawab pun kena ada budi bahasakan kak ..maklumlaa nnti miss soru..

InsyaALLAH dan Alhamdulillah muga2 rezeki diberkati dan dmurahkan.Teruskan menceriakan medan bisnes ini...

Pak Ngah Hilmi Katering : Lemang dari daun lerek

Salam sejahtera, lemang sangat sinonim dengan Syawal, tahun ini Pak Ngah Hilmi Katering menyajik...