Jumaat, 27 Ogos 2010

BBQ kambing si malam nuzul quran

Ini gambar surau di sebuah taman perumahan di Peransang Templer malam tadi
tempat BBQ kambing ....dihidangkan buat jemaah..surau
Ini pula wajah bulan ....dimalam 17 ramadhan...sebenarnya bila dilihat dengan mata kita
cukup indah...besar..dan terang...


Salam jumaat semua....
Malam tadi..adalah malam nuzul quran...
Malam tadi juga mengingatkan kita akan peristiwa lengkapnya
Al quran di turunkan oleh Allah Taala..
Malam jumaat...malam penuh rahmat...adanya...kepada kita semua...
sama2 kita tingkatkan amal ibadah kita kepadaNya...dalam apajua...ruang lingkup...kehidupan kita...yang diniatkan ibadah secara jujur dan ikhlas ....
hanya kerana Allah Taala..

Malam tadi juga Pak ngah menerima tempahan dari sahabatnya....
untuk menyediakan hidangan BBQ kambing di sebuah surau di satu kawasan perumahan....berhampiran Peransang Templer Golf ....betul ker nama nih..heheh
sebab dah malam shami2 tak berapa perasaan signboardnya....
undangan di terima dari kawan Pak ngah merangkap jiran kami suatu masa dulu....
kini beliau telah berpindah ke kawasan perumahan baru...
yang lebih ...besar rumahnya...heheh
tapi orangnya bersaiz kecik gakk cam Pak Ngah. ...
dia tokeh advertising....tiap2 tahun di bulan ramadhan dia akan pergi menunaikan umrah...petang semalam dia telah bertolak ke sana...
tempahan makanan untuk jemaah surau bagi program moreh telah dibuat olehnya.....
lebih awal...
Semalam sebagai mana di janjikan kami pun pergilah...menyediakan hiadangan...
Petang semalam juga kami berniaga..di gerai bazar...ramadhan...
Selesai berbuka dan menunaikan solat maghrib disurau berdekatan bazar
kami...teruskan persiapan untuk kesana......
proses penyediaan tidaklah renyah simple saja...
kambing dibakar di gerai.....siap2...bahan2 sayur kami bawa dan potong di sana..
begitu juga kentang digoreng di tempat menghidang..ringkas saja
hidangan di makan panas2 dan juga sayur2 juga segar....

Jarak perjalanan cuma lebih kurang 15 minit jarr dari pekan rawang
Kami sampai...di surau tersebut...ketika jemaah sedang menunaikan solat isyak...
kami terus sediakan persiapan..kali ni kami kena serve..lakkk..
Oklah..shami siapkan coslow...Pak ngah potong sayur..1 lagi crew susun pinggan
Satu lagi susun sayur..semua pinggan yang ditempah berjumlah 80 semuanya.....
mereka menunaikan sunat terawih 8 rakaat sahaja di campur witir 3 rakaat jadi cepatlah siap...heheh
Hidangan disediakan di halaman surau....selesai solat, medan surau jadi tumpuan..
Semuanya berpusu2 mengambil pinggan dalam masa lebih kurang 45 minit semuanya selesai...
yang tinggal cuma peserta tadarus dan juga ajk bertugas mengemas..dan juga ahli2 kariah yang mengambil peluang berehat dan berbual..seketika...dengan Pak Ngah
Alhamdulillah selesai...

Jam 11.30 malam kami bertolak pulang....
Angah dan bang cik seperti biasa hadir ke surau ....dekat dengan rumah
Cuma adik mimi, Pak ngah dan shami saja yang hadir..beserta 2 orang crew...
Sampai rumah....badan masih lagi segar...entah kenapa..begitu kisahnya..
pagi kepejabat...sepetang berniaga..
kemudian bersambung dengan menyediakan hidangan malamnya...
Syukur pada Allah yang telah mengurniakan kekuatan dan kesegaran....
pada tubuh badan ini ...betapa besar nikmat yang telah diberikanNya...
selesai membersihkan diri...
shami menunaikan solat isyak...diikuti berterawih
seperti lazimnya di surau..bezanya dilakukan di rumah...
Sempat juga...masak nasi untuk sahur..mesinkan baju...dan berbual..layan anak2..sambil makan..jam 1.00 pagi kami tidur...seawal jam 4.30 pagi mata ini dah bangun semula...
mengejutkan semua isi rumah...bersahur...adik mimi dan bang cik dah tak boleh bukak mata..heheh
cuma Pak ngah shami dan angah saja...
Seperti biasa...selesai sahur masih ada masa sebelum subuh..
memang shami amalkan sebagaimana pesan ustaz...masa2 yang ada dipenuhi dengan bersolat sunat...seperti taubat, tahjuj dan hajat...begitulah ...kebiasaanya....
bukan sekadar bercerita atau untuk dibangga..amal baik....kita
inilah perkongsian ... kekuatan, jasmani dan rohani...yang di salurkan oleh Allah pada hambanya .... terbukti kebenarannya......
berbuka ala kadar saja....cukup...memberikan tenaga...
badan rasa sihat dan segar....seterusnya
Alhamdulillah...




5 ulasan:

Rozali berkata...

Salam Ramadhan Shami

Alhamdulillah
selalu menerima tempahan
moga sama2 diberkati oleh Allah
antara peniaga dan pengguna

Wassalam

ina berkata...

Salam shami,

Hi..hi..hi..ntah bila nak merasa kambing panggang pak ngah, tak tahu le. Dek hari2 masuk rumah shami, semlm suruh hubby beli kambing panggang kat JJ utk berbuka. Tp sosnya tak kaw.

Hubby pun naik heran, tak pernah2 mengidam kambing. Selalu marahkan hubby byk sgt makan kambing. Tp alhamdullillah, setakat nie tak de pulak dia darah tinggi.

shami2 berkata...

Salam cik rozali..

Alhamdulillah semua tu rezeki dari Allah..
Istimewa bila..tempahan yg diterima adalah dari kalangan jemaah rumah2 Allah.....

Salam kak Ina..
Kak kena datang rasa jugak tau...hihii

Daging kambing bukan penyebab darah tinggi..kambing panggang biasanya telah dipanggang hingga lemak2 minyak pada daging ditoskan..jadi..dengan hasil perapan herba2 pilihan insyallah takan memudaratkan daging jadi lembut dan enak...

manzlie berkata...

salam kak shami



alahmdulilah.....kambing pak ngah sedappppp


waslam

SiNoMoSa berkata...

Salam Kak Shami,

Alhamdulillah..murah rezeki Kambing Pak Ngah..

Nampaknya malam esok bertempat di Pinggiran USJ pulak kan..di surau rumah abang sy :)

Insya-Allah jika tiada aral..bertemu di sana ye :)

Pak Ngah Hilmi Katering : Lemang dari daun lerek

Salam sejahtera, lemang sangat sinonim dengan Syawal, tahun ini Pak Ngah Hilmi Katering menyajik...