Jumaat, 11 Disember 2009

Rumahku SyurgaKu

Sejuk mata ..memandang rumah ni

Ini bukan rumah saya tapi saya copy dari blog sahabat tu

Setiap orang pasti ada rumah impian masing-masing

Sebenarnya saya juga sudah memiliki rumah sendiri

Tapi taklah secantik ini....

Sekadar rumah teres biasa lot tengah saja..

itulah yang termampu

Masa nak beli dulu..hanya fikir utk memiliki rumah bawah selesa untuk saya dan anak2

Boleh parking kereta dalam pagar, tanam bunga atau ada aktiviti luar...

kadang2 terfikir juga sesekali kalau ada rezeki dapat buat rumah rehat

Bole sesekali pergi berehat dan bercucuk tanam...

Itulah angan2 hanya sekadar angan2 mungkinkah jadi kenyataan

Apa pun rumah yang tetap menjadi impian untuk dikunjungi

pastilah rumah Allah nun jauh disana..

walau sekali tetap kuberdoa untuk dapat mengunjungi...suatu hari...



16 ulasan:

Atikah berkata...

Salam kak...

Saya pun memiliki angan2 nak ada rumah sendiri... rumah atas tanah... bukan rumah atas semin... hehehe...

Dan susah semestinya mempunyai angan yg tinggi utuk mengunjungi rumah Allah suatu hari nanti... Semoga Allah perkenankn impian dan doa kita semua... menjemput kita menjadi tetamuNya... mengunjungi kekasihNya....

shami2 berkata...

Salam dekk tikah

Semua orang ada impian kan...rumah kayu,..kat KL ni bahaya dek..nanti jdi mangsa mengendap,..baik rumah simen kan...hehheh

Masa mula2 kawin akak ckap ngan abang rumah sewa jgan yg kayu tak mo..nanti orang bole mengendap cheq..hehheh

Jom dek kita berdoa moga kita mendapat jemputanNya..duit ada tapi kalu tak dapat jemputan tak sampai kita dek...huhuu..

Zie berkata...

Salam Shami,
Cantik rumah tu, macam kat Holland je..
Semoga tercapai impian memiliki rumah idaman, rumahku syurgaku...

shami2 berkata...

Salam zie

Teruja tgok rumah tukan..rumah orang putih..sya memang suka stail kg inggeris..tapi saya orang kg ..jarrr yg rumah tepi bendang...tuh..insyallah kalu ada rezeki ..nak sgat..heehhee amin doa zie tu...

macam mana rumah inggeris + rumah melayu duduk tepi bendang...pas tu ada lembu ,kambing kerbau ayam itik , kolam ikan keli, sepat puyu semua..cam ladang koboi...ada kandang tapir....ladang kopi..pokok petai jering durian keliling rumah..bagai..wahhh..seronoknya...

Rumahku adalah syurgaku.....

hajah zainab bt abdullah berkata...

Salam shami2,

Mudah2an angan2 akan menjadi kenyataan suatu hari nanti...pasang niat, pastu berdoalah kepadaNya, Insya Allah akan termakbul..

Zie berkata...

Salam Shami,
Kalau impian rumah shami dengan panorama indah sebegitu pastinya bernilai komersial, boleh sewa buat drama, pengambaran iklan, kem ibadah dll... Buat la cepat2, kita boleh berkumpul, insya allah tercapai suatu ketika nanti.

shami2 berkata...

Salam Zie...

Impian ngan berangan memang seronok...amin utk doa zie tu sekali lagi..minta Cik lie doa kat kita semua..moga impian kita semua berjaya....sob..sob.sob..sayu..kenangkan semua perjalanan khidupan kita..

Imran Paris berkata...

Kak Shami....apa khabar? Mak aii cantiknya umah (blog)...teruja saya.

Shami, semua org punya rasa yg sama, namun citarasa dan kemampuan serta ketetapanNya tentu bebrbeza. Bg saya yg paling penting kita perlu usaha jadikan rumah kita sebagai syurga buat keluarga kita. Rumah besar, cantik mana sekali pun tak de gunanya jika keluarga porak peranda. Ingat 1 je - with money you can BUY a house but NOT A HOME....moga Allah sediakan tmpt yg jauh lebih baik buat kita semua di firdausinya. Amin.

shami2 berkata...

Salam Cik imran paris

Amin untuk doa cik imran tu..

Khabar baik...terima kasih kunjungi blog saya...
Betui apa IP cakap tu...berangan memang seronok kan..hehhe..kebahgian dalam rumahtangga...dan keluarga adalah kunci segala2nya...
kita kat dunia ni menghadapi..pelbagai dugaan dan cabaran yang kadangkala tak sanggup nak hadapi..tapi kena sabar n tabah..kan..kuatkan iman...
saya doakan kita semua sama2 beroleh keredhaan dan rahmat Allah dari dunia hingga ke akhirat sana...insyallah..amin..

abangsulung berkata...

Salam Shami2,
Singgah kejap jenguk shami2 sekeluarga. Apa khabar cheq. Saya orang Sarawak, tapi boleh gak sikit-sikit ikut loghat utara. Sbb kawan2 sekerja ramai dari utara.

Rumah diatas tu..cantik. Macam rumah negeri omputeh.

shami2 berkata...

salam Abng Sulong

Singgah bang jgan segan..hehehe kami sekeluarga khabar baik..wah jauh tetamu yg datang nih...loghat utara..mana2 pi pun kalau ckap, orang utara separ suka ikut...kan...gamat lah PDKM ader kawan2 ramah tamah baik budi cam abang sulong ni meriah alam maya nih..heheh

Saya blum pernah sampai ke Sarawak...suami dah pergi masa tahun 2007 perarakan hari kemerdekaan peringkat kebangsaan wakil kementerian sains mosti dapat hadiah no 1..hehhe..kawan baik pun ada duduk kat sana...

Rumah tu memang rumah orang putih...lagik color dia pun putih ngeh..ngeh..ngeh..lainlah kalau pak itam..rumah dia pun mesti itam jugak kut..ngeh ngeh..ngeh

ummi humaira berkata...

salam Sham...
akak ketinggalan keteapi tau . balik utara lagi , amik anak2 ...
alah rumah Sham sekarang pun dah cantik akak tengok , 2 tingkat lagi ... jgn marah akak buka rahsia...tp kalu nk wat rumah rehat untuk rakan PDKM berkumpul boleh gak .akak setuju tu..
apa yg penting jom kita gi sana ,jom join akak thn dpn (Makkah),lagi satu kita sediakan bekalan bina rumah di firdausi sprti yg IP ckp tu ..bahagia di sana .

abangsulung berkata...

Alhamdulillah Shami2,
Itulah kelebihan internet ni kalau kita tahu memanfaatkannya. Yang jauh boleh jadi dekat. Boleh dok sembang hari-hari seolah-olah macam duduk sebelah rumah je.

Datang lah ke Kuching jika ada kesempatan. Masa cuti sekolah ni, memang ramai sedara kita dari semenanjung di sini.

Macam dua hari lepas,adalah sekumpulan warga emas yang berjogging di pantai dekat ngan rumah saya. Rupanya deorang dari KL. Dah seminggu di Kuching ni. Habis je deorang berjogging saya terus bawa ke rumah, kita bersarapan pagi ramai-ramai pagi tu. Lepas kita sembang panjang baru deorang balik. Sejuk hati bila tengok pak cik2 kita bergembira macam tu.

shami2 berkata...

Salam kak Ummi...

Balik kg yer best kan..sejak 4 tahun lebih baru tahun ni saya balik kg musim cuti bulan 12..seronoknya...mengimbau cuti sekolah zaman kita sekolah dulu...huuu rindu sgat..
Ok kak citer pekara benar tak per..hehhe

Itulah...insyallah kalau ada rezeki...itulah kena usha kuat kan...

kak nak pi mekah..buat umrah tahun depan yer...hari tu balik kg bincang ngan ayahanda, bonda n suami. Nak pergi Haji dulu ...sekarang ni buat mengubat hati yg rindu...bangun malam tahajuj...insyallah tak tinggai..alhamdulillah kerinduan tu sikit sebanyak terubat...cuma masih tunggu jemputan dari Allah...dan dalami ilmu...
Ni masukkan along sekolah agama Bukit besar hari tu 5hb balik bawa dia pi temuduga...alhamdulillah dah dapat...ni nak kisah barang2 nak masuk sekolah anak2...
Semoga impian kita semua tercapai beroleh syurga firdausi....insyallah...

Salam abang sulong

Seronok dengar citer tu..wah sronok dapat berkumpul tuh...sambil sarapan...pagi..membina silaturahim ...lagik..insyallah suatu hari kita bole jumpa...

Pssst ada peluang ker nak supply barang2 keperluan muslim,muslimah..ker buku kitab, ker al quran aper2 jer.. ibadah..keperluan umat islam kat sana...kalau ada jom kita meniaga bang..cam rezeki...mana tau rezeki kita bole kembang lagik...
CR cheq supply barang muslimat ngan muslimah..CR supply stationary..camner ..ada jalan dak...cakap mesjid tau...

ummi humaira berkata...

salam Sham....
mudah2an impian Sham n suami tercapai , Alhamdulillah semoga along menjadi anak bahagia lagi soleh hendaknya..
sekolah agama Bukit Besar yg dkt Kota sarang Semut tu ya ..adik ummi ada yg pernah belajar kat situ , alhamdulillah , dia dpt menghayati apa yg dipelajari di sana , akak paling suka kalu dapat solat berjamaah dgnnya kerana cara bacaan dan ayat2 yg dibaca serta doa yg mendalam isi kandungannya bg yg fhm maknanya.
sekolah tu tak jauh dr kampong akak tu.
along dok asrama @ ulang alik dr rumah tok dia di Pendang?
selamat balik kampong

shami2 berkata...

Salam kak Umi..

Aa sekolah Agama Maahad Nazhah Bukit Besar..dah di ambil alih oleh kerajaan negeri kedah.. Tulah kena berkorban sikit..along duduk asrama...ada sepupu sepapat pun dapat sekolah tu jugak..alhamdulillah dapat ..hari tu pergi ujian 450 orang yang datang. jumlah pelajar yang nak diambil 160 sahaja..80 lelaki dan 80 perempuan. Ada ujian bertulis dan hafazan...sikit.. 31hb daftar. Tulah harapan kami sekeluarga moga dia menjadi anak yang soleh..bole pimpin adik2 serta menyambung lagi usha2 arwah atuk dan moyang ...yang dah tiada..

Pak Ngah Hilmi Katering : Lemang dari daun lerek

Salam sejahtera, lemang sangat sinonim dengan Syawal, tahun ini Pak Ngah Hilmi Katering menyajik...