Selasa, 8 September 2009

Apa makna nama anda


Surah Asy - Syams


[1
]Demi matahari dan cahayanya yang terang-benderang;
[2]Dan bulan apabila ia mengiringinya;



[3]Dan siang apabila ia memperlihatkannya dengan jelas nyata;



[4]Dan malam apabila ia menyelubunginya (dengan gelap- gelita),



[5]Demi langit dan Yang membinanya (dalam bentuk yang kuat kukuh - yang melambangkan kekuasaanNya);
[6]Serta bumi dan Yang menghamparkannya (untuk kemudahan makhluk-makhlukNya);
[7]Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);



[8]Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -



[9]Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),



[10]Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).



[11](Ingatlah), kaum Thamud telah mendustakan (Rasulnya) dengan sebab perbuatan derhaka mereka yang melampaui batas;



[12]Ketika orang yang paling jahat di antara mereka menerima perintah dari mereka (supaya membunuh unta yang menjadi mukjizat),



[13]Maka berkatalah Rasul Allah (Nabi Soleh) kepada mereka: " (Janganlah kamu ganggu) unta betina dari Allah itu, dan (janganlah kamu menyekatnya daripada mendapat) air minumnya (supaya kamu tidak ditimpa azab)!"



[14](Setelah Nabi Soleh memberi amaran) lalu mereka mendustakannya serta menyembelih unta itu. Dengan sebab dosa mereka, maka Tuhan menimpakan mereka dengan azab yang membinasakan serta Ia meratakan azab itu meliputi mereka (sehingga punah-ranah semuanya). [15]Dan Allah tidak hiraukan kesudahan (mereka) yang demikian, (kerana itu adalah balasan yang adil).




Kenangan:




Masa dalam kelas tajwib masa latihan baca surah ni ustaz ada bertanya pada kelas, ader tak sapa2 yang bernama syam.... hah semua kawan2 yang terdiri mak-mak dan nenek orang siap paling sambil tunjukkan pada aku...terkebil2 aku, sambil tu sempat senyum2 simpul...dalam hati macam maner sejarah nama aku di berikan nih...sampai hari ni tak terjawab,....sebab orang yang bertanggungjawab adalah arwah atuk dan nenek sebelah ayah yang letakkan. ayah & mak follow jer..mungkin mereka tahu apa maknanya...komen ustaz hari tuh pun ada betulnya berkenaan nama dan sifat orang yang mempunyai nama ini....dan nama penuh aku adalah.......Nordisham...lain dari yg lain sampai kekadang ader yang sangka aku ni lelaki pulak..walhal ader tu perkataan binti kat situ...




Jom kiter mengolah nama2 kita ...dan sejarahnya....









11 ulasan:

Hanis berkata...

Salam kak shami,

hanis tak berapa ingat ngan maksud nama hanis...My full name ...Ridwah Hanis...kalau hanis cari kat dlm buku biasa tak jumpa...tp ade yg menyatakan "ridwah" sama ngan ridwah..."keredaan"...camtu juga "hanis"...kalau cari dlm buku takda..tp "Anis" ada....hanis kadang2 ingin sgt mengetahu yg sebenar.

Hanis berkata...

akak...ye laaa nama akak cam nama lelaki.."NORDISHAM"..kene lak kerjaya akak lebih diceburi kaum lelaki...kalau org tak tau..lg org tanyakan....

Asnija berkata...

Nama saya lagi tak de makna...gabungan nama emak dan abah, as - asmui, ja - jamiah, terus jadi asnija, pastu depa tambah wati kat belakang, jadilah asnija wati. Nama abah Imam Asmui, suatu doa agaknya, oran asyik panggil Imam, akhirnya, selalu abah kena jadi imam kat surau...

betul la...nama macam nama lelaki...

shami2 berkata...

Hanis,

Nanti ada kelapangan akak usha carikan makna nama hanis ngan kak nija...
Tulah..nama cam lelaki, kerjaya pun cam lelaki..lagi satu...kerja akak byk terlibat dgn org lelaki...kekadang boleh faham fikiran lelaki..(mangsa abg mie)..hehehhe
Mak akak cukup ekstrim ngan nama org hehehe mulalah dia huraikan...kefahaman dia...ikut huruf alif, ba, ta..

shami2 berkata...

Salam kak nija...

Betul tu kak..panggilan org tu cam doa juga...alhamdulillah doa yg baik..imam.. tinggi tu kurniaan Allah bagi...

cikgu mas berkata...

salam

nama saya MAS SURIA,saya rasa tak de makna dr sudut bahasa arab,tapi harapan ibubapa saya,saya bersinar bagai emas,dan suria.

Asnija berkata...

Tumpang lalu Shami,
Keras nama Mas tu..satu ketulan mas, satu panas nye suria...wuiii...glamer...suka la nama Mas Suria...

Asnija berkata...

Meh kita share nama anak-anak plak...pasti glamer-glamer nama anak-anak generasi Y ni...nama anak akak, Amir Zaid, Lina Aneesa & Amni Amanina

Asnija berkata...

Hanis pun boleh share nama anak-anak dia nanti...

shami2 berkata...

Salam CM,
Tak pa aih nama tu pun...sindah sinarnya yg menyinar hati kami semua...hehehe

shami2 berkata...

Kak nija..

nama anak2 saya Muhammad Humaidi,Muhammad Husaini, Muhammad Nazhan dan Nurshamimi...

Kak nija hanis kalu nak share nama ..tu kita kena proses bagi jdik cepat...psssssst dia paham dah,....hr ni dia senyum..sorang2...dr pejabat sampai rumah...dalam rumah...ambik bantal tutup muka..sbb nak gelak kuat takut kwan2...heran pulak...hanis jgan kau ckap dalam tidur dah lahh..
CM..lengkapkan episod citer tu...nanti bole buat novel...hehhhe

Pak Ngah Hilmi Katering : Lemang dari daun lerek

Salam sejahtera, lemang sangat sinonim dengan Syawal, tahun ini Pak Ngah Hilmi Katering menyajik...