P" NGAH HILMI KAMBIN P'GANG

Selasa, 21 September 2010

Cuti raya di kg ...dan jalan2 niaga..

Tu dia oven pembakar ...besar...Pak ngah sibuk menanyakan sedara shami pasal barang ni..
shami pula tukang ambik gambo....jalan2 kenduri kawin kat kg...saudara sebelah ayah shami...tetiba ternampak pulak oven special terus bagitau Pak Ngah.....malam tu terus Pak Ngah tak leh tidor mimpikan oven buat kambing panggangnya.....hehehe
oven ni dibuat disebuah kilang di selangor hanya di eksport keluar negara...
sedara shami perempuan seorang akitek..dapat oven ni sebagai hadiah perkahwinannya dari kenalanya yang juga staf marketing kilang tersebut....
Ini rupa kedai...BBQ kambing Pak ngah hilmi selepas hari raya.....balik dari bercuti raya kami sekeluarga dan 2 orang pembantu yang telah diupah telah mencuci sepenuhnya kedai ini....bagi operasi seterusnya...buat masa ni kedai masih belum lagi dibuka...tapi setiap sabtu ahad tempahan untuk jamuan raya merangkap kekadang majlis aqiqah diterima...alhamdulillah

Ini lagi keadaan kedai buat masa ni....BBQ kambing Pak Ngah hilmi kini akan melebarkan sayap sebelah kirinya pulak.....bermakna liabilitinya kini makin bertambah....alhamdulillah...syukur..
berkat doa ayahanda dan bonda shami, MIL...juga kami suami isteri dan anak2 serta...seisi keluarga...
juga tidak di lupa kawan2 dari dunia realiti...istimewa kawan2 dari PDKM....
khas untuk CL.....
juga dihari lahir kak shami 19hb september 2010.....
kedai ini kini dikendalikan sepenuhnya oleh Pak ngah dan shami2 ....
Apa yang difikirkan kini hanyalah berusaha sebaik mungkin mengusahakan perniagaan ini setapak demi setapak...bak anak burung yg baru ingin bertatih....sesekali mengembangkan sayapnya kanan dan kiri....cuba2 untuk terbang ..kadang jatuh..kadang tersungkur...kadang lelah....namun insyallah dengan adanya sokongan yang tidak putus dari semua pihak...
harapan dan impian shami dan suami perniagaan ini maju dan berjaya dimasa depan...
insyallah
Perjuangan kami kini lebih besar dan banyak cabaran2 yang akan kami tempuh....
dimasa2 depan..
mudah-mudahan hendaknya sentiasa dalam peliharaan dan pimpinan Allah Taala jua...

Lagi gambar keadaan kedai kini...belum siap sepenuhnya dikemas.....
tenaga kerja sepenuh masa juga kini sedang dicari kami memerlukan 2 orang lelaki sahaja...buat masa ini sebagai pembantu kedai...tukang masaknya adalah Pak Ngah...dan shami sendiri..mengikut menu tertentu....dibantu oleh tukang bersih yang diupah khas....bila diperlukan......dia akan datang...



Sesungguhnya ramadhan yang lalu adalah berbeza dari Ramadhan sebelumnya...
Hari raya yang baru berlalu juga adalah hari raya yang tidak banyak bezanya.....
Saat Pak Ngah membuka perniagaan....terlalu banyak dugaan yang diterima...
.....doa dan harapan sentiasa dipanjatkan..
Agar kami sentiasa sabar...istiqamah...dalam perjuangan hidup dunia perniagaan ini..
Saat ini juga shami masih lagi bekerja....
perniagaan ni masih banyak lagi cabarannya..
Ilmu dan bakti yang ada sayang di disia-sia.....
Kepada Allah shami serahkan segalanya.....
Kini sinarnya kian terserlah jua...
Yakin kita pada Allah Taala
adalah tunggak sebenarnya...
Walau apa kata orang disekeliling kita...
sedih, pedih...memang terasa bisanya
Hanya kita saja yang tahu...
bawalah hati dan jiwa berjauhan sementara
Pasti akan hilang duka dan lara.....
Walau perit macam mana sekalipun dugaan yang diterima..
Allah tetap sentiasa bersama kita...
doa dan rintihan kita...akan diterjemahkan pada kita
dalam bentuk yang cukup istimewa....
hingga zahir pada kita dimanakah landasan kita sebenarnya
Pandai-pandailah kita menilai akan hikmahnya...
Dan jangan lupa...carilah ilmu Allah sebanyak-banyaknya dirumah2Nya
setiap masa yang ada jangan sekali2 disia-sia..
Mohon Allah buangkan segala sifat2 yang tidak baik dalam diri kita
Kiranya ada dek kita pula sentiasa alpa...
kerna lemah dan kerdilnyanya kita sebagai seorang manusia dan hambaNya....
minta digantikan dengan sifat yang terbaik...sentiasa..
Renungkanlah...hidup kekal kita di akhirat sana...
Jangan sesekali segan untuk mengucapkan setulus dan jujur apa jua masalah kita
kepada yang berhak mendengarnya....Allah adalah sebaik2nya
pasti akan ketemu ubat buat bahagianya jiwa kita...
dan penyelesai masalah kita...
wang ringgit bukanlah...kebahagian mutlak kepada kita....
jiwa tulus, hati nan bersih...kasihkan Allah..sentiasa
adalah kunci segala-galanya...dalam hidup kita
Bagaimana untuk diterjermahkan kasihnya kita pada Allah
tentulah taat akan perintahNya serta mengikut amalan sunnah rasul
junjungan kita Muhammad S.A.W...
mudah-mudahan pesanan ini tersemat dihati
shami seisi sekeluarga dan juga teman2 alam maya...
dunia hanyalah pura2...namun perlu dijaga sebaiknya juga
akhirat adalah kehidupan sebenar kita...
Mudah menulis lebih indah rasanya
dari bercakap kadang2 boleh menyakitkan hati bila
disalah faham maksudnya...
berdiam...lebih enak ..bertingkah laku baik dan sabar...
duka kita kan Allah pandang sebaiknya....
kasihnya terpamer dalam mimpi2 kita bila malam dinihari menjelma..
kita sujud mengadu padaNya...

6 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum Shami

Alhamdulillah
Syukur
Taniah

telah melebarkan syapnya kekiri lagi

selamat maju jaya

Wassalam

kak su berkata...

Salam shami2

Salam lembaran ya...

Alhamdulillah tahniah...yakinlah dgnNya...Amin.

Wslm.

Kak Sidah berkata...

Salam shami2,

Selamat Hari Raya..seronok baca ungkapan shami satu persatu..semoga perniagaan shami sekeluarga berkembang dengan izin Allah..dah cantik kedai shami..nanti akak dtg lagi yer..bila nak raya mah akak.

SiNoMoSa berkata...

Salam Kanda,

Smg terus sukses perniagaan ini..
Alhamdulillah, kedai telah melebarkan sayap kirinya pula..smg keadaan lebih selesa untuk semua..
Smg kesabaran dan istiqomah akak dan Pak Ngah akan membuahkan hasil yang diimpikan dan smg impian yang satu untuk menjejakkan kaki ke Baitullah di permudahkan..I/Allan

Salam sayang dan salam syawal :)

rezeki berkata...

salam shami

alhamdulillah, semoga terus suksess dalam dunia kambing golek dan sewaktunya

insyallah, jika ada kemahuan, di situ ada jalan

ingat , jalan lurus dlm apa jua yg kita ceburi akan membawa kebahagiaan bukan sahaja di dunia, tapi lebih penting diakhirat kelak

shami2 berkata...

Salam cik rozali...

Alhamdulillah....akhirnyaaaaaa....tiba juga saat itu....kedai tersebut sepenuhnya dikendali oleh kami...insyallah lebih selesa dimasa depan..
Terima kasih doakan kami...di BBQ kambing...

Salam syawal..kak su...
Terima kasih kak su..keyakinan tersebut perlu disertai dengan usaha...dan kesabaran serta istiqamah saat kita melaksanakan segala yang telah di aturkan olehNya...

Salam kak sidah...
Selamat hari raya maaf zahir batin buat kak sidah dan suami..wah seronok tgok geng PDKM beraya..kat rumah akak...almaklum kak panggilan kambing mengatasi segalanya...apakan daya...nak pi tapi tanggungjawab atas bahu kena sempurna...heeheh
rumah akak tu kat selayang jer alang2 shopping kat nsk insyallah bleh singgah minum kat rumah akak larr kan...hehheh

Salam dinda syim..
Alhamdulillah...terima apa juga dengan redha...semua Allah yg aturkannya...tak bleh nak fikir ikut jar...arus yang datang tetiba...nak kira duit apa akak ada...tapi ada saja...itulah dunia niaga..kena berani dan jujur ikut jln lurus...segalanya terbentang untuk kita..
Ini impian ke MH entah ler macam mana pula Allah akan aturkannya... kena sabar tunggu..

Salam kasih jua dari akak...dan adik mimi

Salam Pak itam

Ya insyallah...akan diusahakan...
kemahuan macam2...jalan lurus tidak sekali dilupakan...cuma sabar, berani menghadapi tekanan.serta istiqamah...dan pandai kendalikan setiap cabaran serta sokongan nasihat teman2 diperlukan...selebihnya mohon Allah pimpinkan