Isnin, 20 September 2010

Diari perjalanan pulang berhari raya di kg...









Ini dia ulam daun putat....shami beli dari pasar kat Pekan Pendang....segar...baru dipetik
kata mak cik tu...boleh diguna sebagai ulam atau nasi ulam, dibuat kerabu, dan diguna sebagai rencah daun bagi menu laksa dikedah
sedap....2 jambak ni harganya 2 ringgit....

Ini dia rumah Pak Ngah masa tinggal di Pondok HJ Husin...kini didiami oleh seorang warga tua
disinilah Pak Ngah hilmi dibesarkan....sehingga kesekolah kebangsaan....bersama 4 orang lagi adik beradiknya.....suka duka kehidupan lalu tak mungkin dilupakan...juga jiran tetangga yang sama2 membesar .....suatu waktu dahulu...walau jauh walau berbeza latar belakang, pendidikan dan juga kehidupan kehidupan indah suatu masa dulu..tetap dalam kenangan bersama arwah ayahanda tercinta......

Pak Ngah sedang berbual dengan rakannya yang sedang berniaga...pada 2 syawal....wooo ayam golek...disediakan untuk memenuhi tempahan pelanggan....mesti best....tuh..tak sempat beli sebab belum siap kami hanya membeli bekalan barang2 pasar untuk jamuan raya dirumah....




Inilah antara kenangan pulang berhari raya di kampung...
Mulanya kami bertolak pulang ke Kedah pada jam 9.00 pagi...mengikut jalan lama melalui Sg choh, Serendah, kuala kubu, tanjung malim, slim river...naik sampai Ipoh
kemudian kami terus naik highway..
seronok berjalan pulang kekampung melalui kampung dari negeri2 selangor, perak, P.Pinang....selepas Ipoh kami berhenti rehat di hentian Bukit Merah...hentian tersebut telah pun diupgrade...cantik sangat...terutama suraunya cukup selesa...rasa nak baring2 dan golek2 kat situ...malulah pulokk..hehehhe
Akibat perjalanan yang panjang...hampir 3 kali jugak kami berhenti tidur hahahah...
letih meniaga...bulan puasa tak habis lagi.....tuhh
Kami sampai di AS.....pada jam 4 petang....namun Pak Ngah ajak anak2 ronda2 dulu pekan Alor Setar bagi menghilangkan rindu serta membeli kuih muih untuk MIL....serta beberapa keperluan anak2....harga di sana agak murah berbanding di KL.....
shami ada juga tenung2 kelengkapan wanita..heheh tetapi mood tak daa..aar...ingat kampung dan ayah bonda saja...sempat juga kami singgah beli juadah untuk mak dan ayah shami..
kami bertolak terus pulang ke kampung shami....untuk berbuka bersama ayah dan bonda shami...setelah hampir 3 bulan...tidak menjenguk....
kebiasaannya aturan perjalanan pulang di rancang Pak Ngah...shami ikut saja...semestinya adil...kan heheh...
Sampai dirumah mak dan adik serta kakak tengah sibuk menyediakan hidangan..menu berbuka petang tersebut ialah...ikan bakar, daging bakar, limpa rebus, cicah air asam, gulai tulang...nasi ulam Pak ngah beli di pasar juadah....gulai rebung dan daging...buah tembikai, cucur udang dll lagi semestinya lengkap....seleranya bila makan, masakan mak...
Bertambah2 makan....seronok..bila ayah dan mak menanti kepulangan kami...anak2
pasti juadah berbuka walau ringkas tapi cukup istimewa...sama2 penat memasak..
sama2 makan....sama2 kekenyangan...hehehhe...
Pada hari khamis...sehari sebelum hari raya..sudah menjadi kebiasaan shami...awal2 pagi lagi akan tolong mak di dapur...mak dengan ketupat pulutnya....shami dengan persiapan gulai daging serta segala menu berbuka petang terakhir ramadhan..sama2 sibuk didapur....hampir jam 12.oo tengahari segalanya siap...cuma kakak dan adik bersedia untuk memasak....Shami dan pak ngah mengambil kesempatan meronda ke pekan AS...lagi..kali ni buat membeli baju raya barang sehelai untuk Pak ngah dan juga mengisi waktu...menikmati memori indah di Pekan Alor Setar...
dapat berjumpa anak sepupu Pak ngah yang ada berniaga...melihat2 bentuk2 perniagaan yang ada di Pekan Alor Setar....mengimbau nostalgia negeri yang dicintai ....Kedah Jelapang Padi.....serta pembangunannya ...setelah bertukar pemerintahannya.....
itulah keindahan perjalanan pulang kami sekeluarga berhari raya di kampung tanpa lupa siapa diri ini dan dari mana asal usulnya.....itulah percutian kami sekeluarga....
singkat ringkas tapi padat.....
sayangnya gambo tak dirakam...
Akibat leka..kami telah terlambat untuk pulang ke rumah...sampai dirumah mak dah siap memasak...petang terakhir kami perlu berbuka puasa di rumal MIL pula...mak sedia bekalkan ketupatnya, serta lauk pauk buat bisannya....kami sedia bertolak......ketupat dan lauk pauk yang ada harap dapat dimakan bersama dengan MIL....dan seisi keluarga nanti...walau pun jarak hanya 25 km..tapi jalan kampung yang sebegitu menyebabkan perjalanan jadi panjang..lakkk...sudahnya kami berbuka sementara atas kereta...
Sampai di rumah MIL seisi keluarga telah ada....ramai hingga penuh ruang dapur rumah MIL....
kelewatan kami ........macam mana nak terangkan...
tiada ada sikit pun bezanya..cuma nak menunggu ketupat mak dan lauk pauk yang disediakan oleh shami adik beradik..serta seluar anak2 yang di repair oleh mak.....kami kelewatan.....
sana sini hati perlu dijaga.......biar semuanya terima dengan seadilnya...
mungkin caranya agak berbeza...namun niatnya tetap sama.....
walau kami letih tak terucap rasanya.....
segalanya kami akur dengan penuh redha....

4 ulasan:

fzi berkata...

Salam shami...
Woahh meriahnya raya kat kampung kan.... Diucapkan selamat hari raya buat shami seisi keluarga... :)

afeezz berkata...

"menu berbuka petang tersebut ialah...ikan bakar, daging bakar, limpa rebus, cicah air asam, gulai tulang...nasi ulam Pak ngah beli di pasar juadah....gulai rebung dan daging...buah tembikai, cucur udang dll lagi semestinya lengkap....seleranya bila makan, masakan mak...
Bertambah2 makan....seronok..bila ayah dan mak menanti kepulangan kami...anak2
pasti juadah berbuka walau ringkas tapi cukup istimewa...sama2 penat memasak.." ----> amboi ringkas ke tuh? macam tu pon dah ringkas, klu mewah entah macam mane le agaknyer kan... hehehe

sy penah rasa daun putat tu.. wekk tak sedap...!!!

shami2 berkata...

Salam fzi...

Selamat hari raya fzi....ya meriah...alhamdulillah

Salam dekk afezz...
Ringkas cara masakannya dekk...adik bradik akak aja ada 7 orang, campur mak ayah 9 orang...campur husb dan cucu...hihhii anak akak aja dah 4 orang campur semua dan 13 orang ..semua kaki makan banyak termasuk tuk wan nya..hahah...kalu mewah pun jenis makanannya pun ala kg jer dekk heheheh ...

aikk dah rasa daun putat...ker kat KL jarang jumpa kalau ada ..jenis putat hutan besar daunnya warna kemerahan....benda baik memang tak sedap...tapi demi awet muda bedal jer...hihii

afeezz berkata...

salam kak shami : sy rasa daun putat tu masa pi kelantan, makan nasi ulam. ade le daun tuh... hehe

Pak Ngah Hilmi Katering : Lemang dari daun lerek

Salam sejahtera, lemang sangat sinonim dengan Syawal, tahun ini Pak Ngah Hilmi Katering menyajik...