Rabu, 14 Julai 2010

PULUT, SANTAN BUAH CEMPEDAK

Pulut kukus...heheh..jam 10.30 malam tapi baru mula mengukus.....tak pernah2 memasak memalam macam gini..tapi Pak Ngah nak makan....adik2 pun datang...maka jadilah semua aktiviti ni....taj, cik rozali, syim, tikah, kak tun...kak sidah....CL...dll heheh jom makan....
Inilah pulut kukus..dimakan dengan santan dan buah cempedak malam tadi...adik2 kak shami datang...Pak ngah dah suarakan keinginan nak makan pulut cam ni....semalam Mak ngah pun buatlah..pertama kali dalam hidup buat sendiri heheheh......



Ini pokok mangga depan rumah...tapi bukan di tanam oleh kak shami2 sebenarnya jiran yang punya...7 tahun dulu pokok mangga ni hidup segam mati tak mau...jiran shami2 beritahu dia nak tebang...tapi Pak ngah hilmi..cakap jangan di tebang..biar dia..hidup..dapat juga kita berteduh ...tapi tak berbuah kata jiran sebelah...ya biar saya usahakan kata Pak Ngah...

sejak hari itu...Pak Ngah pun memulakan aktivitinya...dia cangkul tanah sekiling pangkal pokok pada jarak 2 -3 kaki..dari pangkal dia taburkan garam kasar....sekeliling macam bulatan ....dan biarkan...lama kelamaan...pokok mangga ini mula mengeluarkan pucuk baru...

kemudian....makin hari makin membesar serta mula mengeluarkan bunga...hingga kini pokok mangga ni sering berbuah...habis buah terus bunga lagi....buah yg ada dalam gambar ni...adalah dahan yang menghala ke dalam kawasan halaman rumah Pak Ngah....alhamdulillah.....rasa buahnya tak masam .. manis lemak...ramai jiran2 berdekatan telah menikmatinya....kadang2 kera dari balik bukit pun datang jugak....sesekali ..alhamdulillah


Buah petai dikirim dari mak mertua adik kak shami2..ikan pekasam, buah limau bali ( putih dah dikupas kulitnya), buah dokong, dan rambutan.
Semuanya dari kebun tepi rumah warisan arwah tuk dan tuk wan....tempat kak shami2 main2 masa kecik2. ....
Dikirim oleh mak, ini sebahagiannya..ada lagi dalam kotak, yang dah masuk dalam perut pun ada, Mak yang kirim kebetulan adik kak shami balik ke kg....
alhamdulillah cukup untuk kak shami2 sekeluarga makan....hehhe
tak yah beli...syukur...tapi sebak sebab...nostalgia....betul...kawasan kebun tepi rumah tu....



14 ulasan:

taj berkata...

Salam Shami...


wahhhhh.......pulut n cempedak...bestnyer...
lagi best kalau makan juga ngan durian santan...huhuhu syok arrr...

sudah 2 kali,plan nk ke kedai shami tak menjadi...tgk mgu ini cuba lagi...insyaAllah sampai...Taj main terjah je nanti...

w'salam

DARUL NAIM TRAVEL AND TOUR'S SDN.BHD berkata...

salam
akak

pulut + cempedak.. bagaimana rasa?? tak pernah makan.. hehehhee

rezeki berkata...

salam shami

sekarg tgh musim durian dgn cempedak hehe

sedap makan pulut santan tu

SiNoMoSa berkata...

salam kak,

jom makan kak..
ala itu ajak2 ayam je kan..uhuk3x

Ummi Humaira berkata...

salam Sham...

akak pernah makan pulut campur durian

waw dah terliuq ler plak...

shami2 berkata...

salam taj...

Kalau nak mai nanti beli durian kunyit tau heheh sedap depar kata..ala sebijik 2 ok lah hihih..
Kita masak pulut best tu....

Salam azima...
Cubalah masak...sedap...tu...kalau tak dak buah cempedak...makan ngan mangga manis sedapppppppp...

Salam Pak itam...
Sedap tapi tak leh makan selalu pulut banyak angin..hehehh
Tapi kalau kt kg..musim2 nilah masing2 buat kenduri pulut durian....satu rumah ke satu rumah...mewah betul....depa suka makan durian...tul...kenduri sambut ramadhan, tahlil, doa selamat bagai...pulut durian gak jadi menunya..

Salam syim...
Mana ajak2 ayam..ajak2 kambing lahh...hehehhe ooo pergi makan rumah mama..yerr....

Salam kak umi..
Orang kedah mesti makan macam tu kan....hehehh

afeezz berkata...

salam kak shami : pernah sekali masa dok lepak rumah kawan, mak dia hidang pulut kukus, santan, gula ngan buah durian. masing2 saling berpandangan. pastu mak kawan tu tanya, apasal tak makan?..... sorang kawan jawab.... tak tau nak makan makcik.....

hahah... first time tgk bende tu, mmg lah tak tau nak makan camner, last2 kiteorang makan durian jer...

shami2 berkata...

Salam afezz...

Kawan ko tu...orang perlis ker..heheh..memang ler gitu cara makannya..pulut ni..hehehh

1) Pulut kukus = Santan, mempelam harum manis dll, cempedak, durian..
2) Pulut kukus/nasi = Air garam...durian..gula..hehehh
3) Pulut kukus = Ikan tamban masin , kelapa parut...
4) Pulut kunyit = Makan , kari telur, kari daging, ayam , rendang pun bole..telur dadar...bertih jagung...hehehh..
Amacam..heheh pening dakk....heheh nilah sebahagian makanan tradisi..orang utara..special..yg dekat dengan negara Thai...hihihi..kecik selalu makan..dah tuo tak dor aar makan..beras pulut yg jual kat KL..ni tipu dah campur ngan beras nasi tu..pulut jadi lembik tak sedap....
Kalu kat sana..dolu2 padi pulut tanam sendiri...
Beras pulut...tak campur2...sedap..istimewa..nostalgia...
padi pulut ni boleh di buat emping, yg hijau atau yg kering...cara buat padi pulut yg matang di tumbuk2 dalam lesung di tampi2 kuarkan kulitnya..makan gitu saja ..sedap dicampur ngan garam gula dan kepala parut sedap sangat..huhuh nostalgia..tak leh ingat..sebak 30 tahun dulu...punya citer suasana kat bendang di Kedah..tanah tumpah darah ku...
Ooooooopsss terpanjang larr pulak..pulut punya pasallah ni..heheh

ainhany berkata...

salam kak,

n3 akak ni menggamit kelaparan bangat!! kalaula dapat dimakan ketika berbuka alangkah sedpnya...
ceq de tenguk cempedak kat Hulu Langat...cuma pulut kedah tu yang susah kat sini..betuilaa kak, pulut kt sini dah tak ori...huhuu

bukan ke kt padang besaq pulak pulut makan dengan ayam goreng berempah??tu lar gebu2 depa di sana kan kak kan.....

shami2 berkata...

Salam Ain...

Lapar ker...heheh posa yer..
Ain ....makan pulut tak leh banyak2..nanti urat masuk angin..hehehe...ain ok ler akak ni...banyak angin dah tuo hahahah

nadz berkata...

Assallamualaikum shami2,
Salam ziarah,

Itulah makanan kegemaran anak-anak waktu pagi. Pulut kukus dan santan ni boleh dimakan ngan durian, pelam, cempedak..
anak-anak mama nadz, kekadang nak berbuka puasa pun nak makan pulut ni dengan mempelam.
Orang yang tak biasa memang tak lalu...tapi kalau dah suka jadi hantu.

boxhousestudio berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
boxhousestudio berkata...

salam shami2

tersalah tulih lah..ha ha ha

cheq ni dah tak terkata apa eih....bak mai sini, cheq nak rasa...melampau la hang ni ehhh...hi hi hi

shami2 berkata...

Salam kak Nadz

..kalau makan ramai2 lagik sedap..tuh ..hehehh
Kalau tak biasa...kena biasakanlah..heheh

Salam kak tun (BHS)..
Kak tun kat Behrang tu manyak pokok durian...heheh cuba try...mesti Ewan suka..hahahha...jgan dia makan sampai lena sudah..hihiih

Pak Ngah Hilmi Grill Lamb & Catering Ramadan 1438 Hijrah

Kerabu taugeh & perut Gulai ikan masin versi utara Acar jeruk goreng Sayur campur Da...