Jumaat, 25 Jun 2010

Kampungku ~ Rumah & tuk wan dalam kenangan


sambung lagi citer kampungku dalam kenangan part 2..
Sebenarnya rumah ini dolu2 semuanya rumah atas, bahagian anjung tu bahagian ruang tamu, ada beranda dulu..cantik...ada tangga batu...pelapik tiang pun berseni sangat...tapi telah diganti sebab untuk dibina rumah bawah....pula. Dalam sekitar tahun 70an...rumah ini pernah mendapat anugerah rumah terbersih dan tercantik...ada lagi gambar pak menteri datang lawat rumah dulu2....heheh...
Sememangnya...tuk wan memang seorang yg cukup disiplin dan menjaga kebersihan rumah...
sampai ada jiran dia tak berani nak pijak tangga rumah sebab bersih sangat....itulah cerita2 diaorang...tuk wan memang rajin...dan cermat orangnya...semuanya akan dijaga elok2...dari cara menyusun pinggan di dapur, menyapu rumah, menyusun kasuh didepan pintu, pakaian dll. semuanya akan diperbetulkan...sekiranya tidak kemas..heheh
Kebersihan rumah cukup penting...tuk wan juga tidak kekok menyapu, mengutip sampah walau sepuntung rokok, rumput depan rumah..batu2 depan rumah pun akan di jaga...dolu2 depan rumah itu berbatu lada...( batu dari tanah merah..lama2 bila ilang tanah, batu yg terdedah matahari akan jadi merah kehitaman....halaman rumah yang bebas dari rumput cukup..indah dipandang...tapi lama2 akan terhakis..dan tuk wan akan menyangkul lagi...untuk tambak semula halaman rumah dan biarkan batu lada ...kembali timbul....
Tuk wan dan tuk punya 2 anak sahaja, ayah shami dan dan kakaknya ( Bashah ~ wa chah). Wa chah, meninggal shami pun rasanya belum ada lagi...5 tahun Wa chah kawen tapi tidak dikurniakan zuriat....suami dia pemandu teksi..mereka tinggal di KL, sekitar tahun 70 an..wa chah meninggal kerana mendapat jangkitan penyakit TB (batuk kering)....jadi tinggallah ayah satu-satunya anak tuk wan dan tuk. Banyak kisah wa chah yg shami tak tau...yang shami tau tuk menyimpan banyak baju2 wa chah dalam sebuah almari...sebagai kenangan anak perempuan sorang....
Masa shami kecik, kakak semua kesekolah....hehhe tinggal shami kat rumah..antara hobi shami senyap2 ialah mebelek semua pakaian wa chah dan mengayakan depan cermin heheh..Seronok macam2 fesyen ada...semuanya ala2 saloma...hooooooo pecah rahsia.....juga set bilik pengantin milik wa chah semua ada disimpan oleh tuh...
wa chah memang pandai menjahit..baik pakaian, langsir, maupun cadar. Wa chah mewarisi kemahiran tuk....huhuh shami pandai jahit langsir jer...baju belum ..sebab tak belajar...mak ajar pun tak leh masuk sebab tak belajar sungguh2..heheh dolu2 kelas perdagangan bukan sains rumah tangga...huhuhu
Kematian Wa chah meninggalkan kesan yg mendalam pada ayah sekeluarga dan kerana itulah ayah shami bertekad..dia mau punya anak ramai supaya rumah jadi meriah...hehheh jadi wujudlah kami 7 beradik...
Namun kini lebih 37 tahun..berlalu...bayi perempuan bernama shami....
telah pun dewasa dan berumah tangga..
juga punya anak 4 sahaja
serta punya kediaman sendiri....
memori indah hidup bersama tuk wan dan tuk di kg masih kemas dalam ingatan....
shami akan menitiskan air mata bila terkenangkan mereka berdua....
Pak ngah mie juga adalah calon restu dari tuk wan......untuk shami2....
Shami2lah bayi yang mereka bawa tidur dalam kelambu bersama ...
bila malam2 merengek...tak nak tidur...sob..sob..sob ...asyik nak jaga
dari kecil shamilah kawan dan juga penolong bila mereka bekerja ....
hingga menjelang remaja....
Mereka cukup gembira bila shami dapat tawaran ke IPTA
Mereka lagi gembira bila shami dapat tawaran keluar negeri
Tapi shami tak sanggup berpisah dengan mereka
Akhirnya shami meneruskan pengajian hanya di Msia..
Syukur....
shamilah juga cucu yang duduk dekat dengan mereka dikala mereka
menghembuskan nafas terakhir...seperti janji hidup mereka dengan Allah Taala
Shami sayang mereka....kadang2 dalam mimpi juga berjumpa
kala rindu akan mereka....
Doa sentiasa dipanjat...lebih2 lagi kala bulan posa...
Al fatihah buat allayarham & allahyarhamah
Haji Hashim bin Saad & Hajah Salasiah Bt Abdullah
Dihari jumaat nan mulia ini cucunda doakan
kalian berdua sentiasa berbahagia di alam barkzah sana...
semoga ditempatkan juga bersama orang2 yang soleh ...hendaknya amin

6 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum Shami

rumah emak di kampung dah jadi dua tingkat
adik beradik ramai
he he

Wassalam

taj berkata...

Salam,


tempat jatuh lagi dikenang, ini kan pula tempat....macam2 ah di dah dibuatnyerrr, dr zaman kanak2 hingga dewasa....

Al-Fatihah utk yg telah tiada...Amin Ya Rab

shami2 berkata...

Salam cik rozali

Ya rumah ditambah2 sebab anak2 ramai...kat rumah mak ada 6 bilik...semuanya...sekarang balik silih berganti...jadi cukup...kalau ada kengkawan datang pun cukup...kalau nak tidur dan mandi manda...bilik air ada 3...heheh kalau raya k lah tak berebut...bergilir jer hahahha

Salam taj
Haha tu pasal duk dengan orang tuo2...hehheh kita pun ikut sekali...cara hidup mereka...

PINATBATE berkata...

Entry ini mengingatkan kakpinat pd rumah tinggalan aruah datuk dan nenek..rumah kayu cengal yg besar,kukuh tapi sekarang kosong dan sepi..kak pun pernah tinggal dengan aruah nenek dan atuk masa remaja dulu..maklumlah cucu sulung kesayangan..banyak kenangan bersama mereka..
Alfatihah utk yg telah tiada..

rezeki berkata...

salam

pak itam dah takde kg, semua dah jadi bandar

shami2 berkata...

Salam kak pinat..

Itulah memori hidup kita buat kenang kenangan..kan

Salam pak itam
Tak pa pak itam...kat bandar pun boleh gak kita kampungkan dia heheheh yg penting diri kita...masih ada jiwa dan budi bahasa cam orang kg

Pak Ngah Hilmi Grill Lamb & Catering Ramadan 1438 Hijrah

Kerabu taugeh & perut Gulai ikan masin versi utara Acar jeruk goreng Sayur campur Da...