Rabu, 24 Februari 2010

SUBURKAN IMAN KITA


Madah yg tertera bagai mengubat lara hati ini
Mari bersama kita suburkan iman dihati..
Ingin ku berkongsi kejadian hari ini..
Kisah sahabat CM ..bagai mengusik hati lagi..
Kini aku berdepan kisah serupa..macam ni..
Tapi mari kita sama2 teliti
Seorang insan bernama lelaki
Muda lagi ada anak satu dan seorang isteri
Lulusan pulak ijazah universiti
Cita-cita cukup tinggi
Meniaga sendiri
Modal ditangan tiada lagi
Namun Allah kasih akan hambaNya ini
Lalu rezeki datang kesisi
Bila kerja sedang giat berjalan..
Bertambah lagi menjadi dua kini...
Kemudian bertambah menjadi tiga ..dah ni
Modal juga dibagi lagi
Modal diberi mencecah RM 118k dah ni
Namun pemilik belum dapat 1 sen lagi..
Baru 1 hari dikirim RM 2k lagi..
Baki untuknya ada 10k lagi ni..
pemilik, mohon dapat bayaran baru ditunaikan semuanya sekali
Namun pemuda tadi ....ditimpa musibah pulak dalam masa ni..
Projek ke 2 projek tanggung sendiri, hak milik peribadi
Tersangkut kerna ...kena siap semua sekali...
Modal sendiri..payahlah sikit ni...
Pemuda tadi ligat mencari modal tambah sana sini...
Cadangan kengkawan tak diendah lansung ni..
Dia cuba pandai2 ego larr namanya ni...
Cara sendiri tak kena gaya jadi..
Tetiba berita diterima perompak masuk rumahnya petang tadi
Habis semua barang dikebas ..hak isteri maupun sendiri
Betul atau tidak tak da pulak bukti
Bercakap terang tak menjadi
SMS jadi senjata mengadu masalah dia ni
Bila 10k tidak boleh dibagi lagi buat masa ni..
Dia mula lupa diri habis sudah diungkit kini
Budi jasa teman dicampak jauh ketepi
Kerna duit..yang tak seberapa ni...
Kata dua nasihat...dipersenda sungguh menyakitkan hati
Pabila melibatkan Allah Yang Esa ni...
Hati sebal jadi kelu untuk teruskan lagi menasihati..
SMS masuk bertubi-tubi
Hanya kerna untuk puaskan nafsu amarah dalam dirinya kerna permintaan gagal dipenuhi..
Sungguh benar manusia kerana wang bole lupa siapa dirinya sendiri.
Hatta sahabat yang ada disisi..

Bukan mudah nak suburkan iman kita ni..
Selalu saja lalai dan lupa diri
Macam esok dah tiada lagi....

Kalau benar bagai terjadi...kenapa berlindung disebalik SMS saja ni
Kenapa gagal bercakap dari mulut sendiri
Mohonlah petunjuk dari Ilahi
kalau benar pasti ada jalan keluarnya nanti...
Pertolongan kawan bukan semuanya dalam bentuk wang ringgit harta duniawi
Tapi nasihat bernas tinggi nilai kalau dituruti..
Renunglah dengan matahati
Pasti hikmahnya jelas nanti

Kepada pemuda tadi...
nipis sungguh imanmu..
Buanglah ego tinggi dalam diri
Jangan dipersalah orang sekeliling ni
Yang sudah banyak memberi..
Hatta 1 sen belum diperolehi..
Renunglah diri kelemahan diperbaiki
Untuk berjaya bukan mudah sekali
Harus ditempuhi onak dan duri
Allah jua harus didekati..
Hanya Dia berhak memberi...













3 ulasan:

manzlie berkata...

salam ummi.....

sedihnyer memabaca madah niii...


waslam

rezeki berkata...

salam shami

kerna wang,
kaum keluarga berantakan,
kerna wang
sahabat handai bertemperian

mengapa,
kerana bukan keikhlasan yang menguasai diri
kerana bukan kejujuran menjadi inspirasi
hanya syaitan yang menguasai diri

mari kita suburkan iman kita dengan perkataan dan perbuatan ,
insyallah

shami2 berkata...

Salam CL...

Awat silap nama tuh...cheq nama shami2 larrr...heheh
Kalau CL rasa sedih..saya pulak rasa pedih hati..sebab tengok kawan sealiran (lebih kurang adik) buat perangai macam ni....jauh dia dengan Allah....harap kembali kepangkal jalan..

Salam CR..

Betui tu CR...tentu CR lebih banyak pengalaman tau apa rasanya..bila tengok orang macam ni..kesian pun ada..geram pun ada sebab lemahnya iman dia...moga apa yang berlaku akan menyedarkannaya..suatu hari nanti...

Pak Ngah Hilmi Grill Lamb & Catering Ramadan 1438 Hijrah

Kerabu taugeh & perut Gulai ikan masin versi utara Acar jeruk goreng Sayur campur Da...