Rabu, 26 Ogos 2009

BINGKISAN BUATMU SAHABAT

Gambar anak2 tahun 2006 sekarang dah besar dah anak2 mama nih
dah boleh tolong masak nasi, sidai kain, sapu sampah, basuh pinggan, dll hehehe dan tolong picit2kan mama yg juga makin hari makin dimakan usia...


Rumah abg mie kat Pendang Kedah tahun 2006 sekarang dah tambah sikit
Foto rumah saya insyallah akan diusahakan hehehe
Daku dilahirkan di sebuah kg nun di utara negeri kedah jelapang padi
Anak ke 3 dari 7 orang adik beradik 6 perempuan 1Lelaki
Diri ini seorang yg pendiam, setia dan suka menyendiri
Daku adalah diriku sendiri
lebih banyak berdikari dan berfikir sendiri
membaca adalah satu hobi segala isi dijadikan motivasi
Hasilnya eksperimen selalu menjadi
Diri ini tak reti nak belok sana sini
Kekadang orang suka ambik kesempatan tanpa disedari
Kesedihan selalu menguasai diri ..sebab tu daku banyak diam muhasabah diri..
Allah lebih mengetahui jap jer lepas tu deper malu sendiri ..hihihi
Daku mempunyai impian hidup sendiri
Berjaya dalam cita2 yang diingini
UiTM telah kujejaki dengan kursus yang aku ambik tak diketahui dengan teliti
Ketentuan Ilahi dan nasihat cikgu cikgi kuturuti
demi sebuah diploma sebagai bekal mencari rezeki
Akhirnya impian jadi arkitek bertukar jadi Jurukurbahan pulak ni
Kejayaan sentiasa mendampingi
Hatta hatiku tidak pernah kenal kecewa lagi
Ibu bapa pendorong semangat sejati
Walaupun mereka tidak mengaji tinggi
Hanyalah pesawah padi
disiplin diri diterapkan dalam diri semua anak2 sejak kecil lagi
Hasilnya semua anak2 berjaya berdikari
walaupun belum ada yg jadi menteri...hihihi
Cita2 ingin keluar negeri
sudah dijemput tapi tak leh nak pergi
Sebab penyakit rindu berjauhan dengan keluarga payah nak diubati
Sementelah pulak daku ni berjalan seorang diri
Penyakit pengecut mudah menguasai diri
maklumlah perempuan bukan lelaki
Akhirnya aku sambung kat UTM dalam PJJ buat degree
Jodoh pertemuan ketentuan Allahi
Kami kenal sejak sekolah lagi
Background diri beza-beza ni
Setia berkawan jadi prinsip diri
Pilihan saya mesti pandai mengaji..
Moga hidup saya diberkati
Akhirnya kami diijabkabulkan diusia muda lagi
3 tangungjawab berjalan sekali
wanita berkerjaya, siswi dan seorang isteri
Pelbagai dugaan ditempuhi
kali ini aku tewas kerana ujian Allah ada hikmah sendiri
bukan saja untukku tapi mereka2 yang berada disisi
Namun aku bangkit kembali
akhirnya daku berjaya bersama segulung degree
Termasuk 3 anak lelaki dan seorang puteri
Semuanya aku kandung semasa buat degree
Sementelah 4 pembedahan lagi
cukuplah permata hati nurani
kami suami isteri
Entah kuasa apa ada dalam diri
semuanya berjaya aku harungi
Pastinya kasih sayang seorang suami
Buat diriku yang dikasihi
Dah dapat degree gaji jadi tambah lagi...
Khususnya alam kerjaya bidang aku ni
Tapi cabaran tentu lebih kuat lagi
Lepas satu company ke satu company aku jejaki
bukan kerana demand gaji
tapi hijrah yang bawa kebaikan pada mereka dan diriku sendiri
Kehebatan ujian makin hebat sehebat usia ku kini
Benarlah janji Allah semuanya diberi atas kemampuan yang punya diri
Sebagai tanda kasih dan sayangnya Allah pada hambanya ini
Menguji keimanan dalam diri sebagai bukti hamba yg sejati
itulah istimewa hikmahNya nan satu ini
ganjaran darjat dari ALLAH perlu difahami dan dicari...
Kini aku bekerja dengan kawan juga bos sendiri
Yang aku tak berapa kenal dalam dan luar secara terperinci
Niatnya ketanah suci mohon aku bantu tolong jaga syarikat yg kecil ni.
Semuanya perlu ditangani dari hal berniaga dan juga peribadi
Kepadamu ya Allah hamba berserah diri siang malam sampai dinihari
Moga diberi kekuatan, petunjuk dan kesabaran diri
Mengatasi segala kelemahan diofis nih..
Semuanya adalah pimpinanMu ya Allah...siapa lagi
Teman, Kekasih, dan Cinta Agung yang Abadi...
Kesedihanku ...bagai dibawa pergi..dalam sendu tanpa disedari
Kusedari Iblis syaitan, hawa nafsu selalu mencuri-curi mendekati
Tapi ya.. Allah benteng kasih sayang...melalui sisipanMu ini
Yakni Alquran dan Hadis melalui majlis ilmu yg dikunjungi
sentiasa memagari diriku yang kerdil ini...
Ya Allah setahun lebih aku disykt ini,
dari yang kelabu kini makin berseri-seri
baik syarikat maupun tuan pemilik sendiri
Alhamdulillah doa ku pohon dimakbuli
Dakwah diterima dengan mudah sekali
Perubahan-demi perubahan makin jelas kini
Alhamdulillah kupanjatkan ya Ilahi..
Semoga berkekalan hingga kecucu cicit mereka nanti.
Buat diriku ya Allah, engkau lebih mengetahui..
Rindu padaNya buat aku tak senang lena malam hari
Berdoa, menangis seorang diri..
Mengharap ampunan dan dibantu diri yang lemah ini
Agar tabah, cekal mengharungi hidup alam dunia ini
Dengan penuh kesabaran, keimanan tak berbelah bagi...
Mendidik anak2 yang dikasihi bersama suami disisi
Sebelum dijemput ke alam barzakh nanti.
Hajat yang satu diantara beberapa hajat belum tertunai lagi...
Mengunjungi rumahMu secara umrah atau haji
Bersama suami dan anak2 yang dikasihi
Persiapan diri perlu dikemaskini
Setiap kekurangan dan kelemahan harus diperbaiki
Apapun jua aku berserah kepadaMu.. usaha dan doa kukirim saban hari
Moga hari bermakna ini akan tiba suatu hari nanti...
Cukuplah untuk hari ini, bingkisan tentang diriku yang sederhana ini
buat tatapan teman di alam maya ini yang sentiasa mencari keredhaan Ilahi.






11 ulasan:

Hanis berkata...

Assalamualikum kakkkkk

Kak shamiiiii...hahahahah....hanis mai nie...semalam hanis dah mai..tp tak sempat nak bg salam...hanis terkejar2 balik nak tolong masak tuk kak nija....ibu yg tgh tak sihat tu....huhuhuhu....

akak...selamat kembali menulis.... :-) semoga penulisan kali nie berpanjangan...insyallah.... tp kan kak...ape kata dua blog yg lama tu akak jgn tunjuk ke depa...sbb keliru...huhuhu..masuk2 tengok takda entry....semoga lepas nie umah akak kembali ceria & cantik...mengalahkan umah ayah zain ;-) ...huhuhu...

comel2 anak2 akak....suka hanis penulisan akak...hanis dulu pon cam akak...mak ayah bekerja...dr kecik dah kene suruh buat tu ini...insyallah semoga satu hari nanti, mereka semua dapat membantu akak dalam segala segi.....

shami2 berkata...

Salam hanisss

Terima kasih.... akhirnya datang jugak yer...
Camner ni dek..ha sibuk memanjang...nanti eikk akak cuber2lah curi masa..suka tengok blog anis..ader bunga ros..besar..hehehhe

Hilang stress akak bila kamu buat lawak...itulah anak2 alhamdulillah cukup berdikari...sian kadang2..tapi kena kuat semangat...doa selalu agar Allah jaga mereka setiap saat...
Anak lelaki kena ajr nis..sok mudah isteri dia...hehehhe dia pun mudah jugak..

Ayah Zain berkata...

salam Shami2.

Semoga Shami2 sekeluarga terus berada di bawah rahmat Allah.

shami2 berkata...

Salam AZ,

Terima kasih ..datg, dan doa yg dikirim...tuh pada AZ dan keluarga juga moga dikurniakan kebaikan didunia dan diakhirat..amin

Imran Paris berkata...

Shami...bestnya baca bingkisan hati Shami, paling tergoda bila baca perihal calon suami yg mesti pandai mengaji...insyaAllah anak2 Shami yg cute2 tu jd insan yg soleh dan solehah yg berjaya di dunia dan akhirat.

p.s. - saya pun setuju dgn saranan Hanis...takut org konpius nanti

shami2 berkata...

Salam Imran,

Terima kasih kunjungi blog sya ..calon tu kena btul2 dipilih...heheh..nak bersama dgn dia sampai mati...hehehhe

Doa sya untuk imran sekeluarga juga ..moga berjaya ...didunia dan akhirat..

Yerlah, betul tu ckp hanis ngan ck imran..lamer dah tinggal blog...heheh

Ayah Zain berkata...

Salam Shami2,

Bagaimana perlajalanan Ramadhan shami2. Berjalan seperti direncanakan? Alhamdulillah.

cikgu mas berkata...

Dari coretanmu yg tulus dari hati
Dirimu ku kenali
Punya visi dan misi yang suci
Sesungguhnya kau wanita tersendiri
Moga bahagia dunia dan akhirat nanti
Membimbing ke syurga keluarga yang kau cintai
Doa dari sahabatmu yang ingin mengenali
Menulislah bingkisanmu saban hari kunanti...
Ruangan ini ku harapkan kembali berseri-seri
Bukan sehari tapi sepanjang hidupmu nanti....

shami2 berkata...

Salam ayah zain,

Alhamdulillah pjlann dgn baik...ader program kt surau sibuk.sikit..mjlis buka jemaah..ngan kuliah subuh...ikut abg mie p jmpt ustaz blm subuh..tu lah tak sompat nak msuk blog..ngantuk sgt..

shami2 berkata...

Salam cikgu Mas.

akhirnya kunjungan mu yg kunanti sampai jua ni
Terima kasih daun keladi, jgn hanya sekali ini
Sungguh indah hasratmu itu, namun siapalah aku
Masa dan jasad ku selalu dicuri2
demi tuntutan Ilahi, yg aku perlu patuhi..
Namun jauh didalam sanubari..
Hatiku sentiasa menyanyi nyanyi
Lagu rindu buat semua sahabat2 ku yg dikasihi
dialam maya ini...walaupun tak pernah bersua lagi..

Hanis berkata...

salam kak shami.....

kenape sepi balik umah niee...lg 2 minggu dah nak raya nie...huhuhu...tepung nak buat kuih raya tak berjemur lg...dah dok ujan aje nie...langsir tak siap2 lg nie...baju raya baru siap sepasang nie...camne nie kakkk...
jgn laaa bergitu kak...nanti bersawang kembali seperti 2 rumah akak yg lepas....bangkit akakk....cheyooo....cepat...hanis tolong kemas sikit2 nanti...akak letak aje bunya sekuntum pon takpe....nanti ade laa yg datang ingin membelinya pulaa....cheyoooo kakkkk

Pak Ngah Hilmi Katering : Lemang dari daun lerek

Salam sejahtera, lemang sangat sinonim dengan Syawal, tahun ini Pak Ngah Hilmi Katering menyajik...