Selasa, 5 Februari 2013

UNIVERSITI ONLINE OLEH MKI




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih Dan Penyayang

Alhamdulillah hari ini 24 Rabiulawal 1434 Hijrah, 
hampir sebulan lamanya
berlalu, saya makin jarang2 menulis, 
walaupun hasrat menulis itu berkobar2setiap hari, 
dalam tempoh itu pelbagai pengalaman hidup berlalu seiring 
dengan masa, siang dan malam.
jadual kehidupan turut berubah seiring usia yang makin meningkat. 
Namun fokus hidup kita sebagai hambaNya selagi hayat dikandung nyawa
adalah impian yang tidak sudah2
pastinya adalah untuk
 kembali dengan penuh rahmat dan kasih sayang disisiNya, Insyallah.

Saya kini telah mendaftar untuk sesi kuliah online Universiti MKI terus dari Madinah Al Munawarah melalui blog Prof Kamil dan Roza, suatu majlis ilmu ringkas, boleh dihadiri bila2 masa, dimana sahaja. Mudah-mudahan ilmu yang tercatat
 dapat di manfaat oleh kita semua insyallah.

Sila kunjungi blog MKI rujuk INFO RINGKAS halaman yang telah saya copy paste dibawah sekiranya anda ingin turut serta.
Foto di atas di rakam ketika beliau dan keluarga berkunjung ke kedai kami

"PAK NGAH HILMI GRILLED LAMB STEAK PADA TAHUN LEPAS"





PERKONGSIAN ILMU 



Rahsia Mendapatkan Pertolongan Allah


Dari banyak persoalan yang menghadang kita, tidak ada yang paling ampuh selain pertolongan Allah. Tidak ada satu pun masalah yang terjadi kecuali atas izin Allah. Semuanya ada dalam genggaman Allah.

Masalah Terbesar Dalam Hidup


Masalah terbesar dalam hidup adalah saat kita tidak mendapatkan pertolongan Allah. Seberat apapun persoalan akan menjadi ringan bila ditolong Allah.

Pertanyaannya, bagaimana agar kita layak ditolong Allah?
Jawabannya ada dalam QS Ath Thalaaq ayat 2-3 yang artinya:


"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)-Nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."

Jadi, kunci atau rahasia pertolongan Allah ada dalam ketaqwaan kita. Semakin bertaqwa kita, semakin terbuka lebar pintu-pintu pertolongan Allah. Begitu pun sebaliknya.

Ada banyak kewajiban yang harus kita tunaikan keapada Allah. Di antara yang banyak tersebut, ada beberapa amalan dasar sekaligus pembuka datangnya pertolongan Allah. Saat kita mampu mengamalkannya dengan istiqomah, insya Allah kebaikan-kebaikan lainnya akan terbuka.

Amalan Pembuka Datangnya Pertolongan Allah SWT


Pertama, mencintai masjid

Masjid adalah rumah Allah yang ada di bumi. Tidak ada tempar yang paling dicintai Allah di bumi selain masjid. Pertolongan Allah akan datang kepada siapa pun yang cinta dan gemar memakmurkan masjid. Oleh karena itu, syarat pertama agar ditolong Allah adalah mencintai masjid. Pastikan tidaklah shalat wajib kecuali di masjid. Lebih utama pula dengan shalat tepat waktu dan berjamaah. Agendakan untuk menghadiri majlis-majlis dzikir di masjid serta sisihkan sebagian rezeki untuk memakmurkan masjid.

Kedua, tahajjud

Sepertiga malam terakhir adalah waktu yang sangat dicintai Allah. Dalam sebuah hadis disebutkan bahwa pada waktu tersebut Allah SWT turun ke bumi dan mengabulkan setiap doa yang dipanjatkan hamba-hamba-Nya. Tidak ada satu pun sholat sunnah yang begitu diperhatikan Rasulullah SAW kecuali shalat tahajjud. Sangat rugi orang yang menyia-nyiakan waktu sepertiga malam terakhir. Sebab, ia telah menyia-nyiakan datangnya pertolongan Allah.

Ketiga, sedekah

Amalan ini sungguh luar biasa. Dengan bersedekah, rezeki akan tambah melimpah dan berkah. Urusan menjadi mudah. Kita pun akan terhindar dari musibah. Maka jangan sia-siakan kesempatan bersedekah. Pastikan tiada hari tanpa sedekah. Awali hari-hari kita dengan bersedekah.

Keempat, bantu orang lain

Sesungguhnya Allah akan menolong orang-orang yang gemar menolong saudaranya. Mudahkan pula urusan orang lain, niscaya Allah akan memudahkan urusan kita. Pokoknya, tiada hari tanpa menolong orang lain dan jangan pilih-pilih dalam menolong.


Kelima, banyak bershalawat kepada Rasulullah SAW

Rasul adalah manusia yang paling dicintai Allah. Oleh karena itu, cinta Allah akan kita dapatkan saat kita mencintai hamba yang paling dicintainya. Bila Allah sudah cinta, pertolongan-Nya akan terbuka bagi kita. 

Wallaahu a'lam.

1 ulasan:

atuk berkata...

Assalamualaikum Shami

moga memperolehi ilmu yg menfaat

Pak Ngah Hilmi Grill Lamb & Catering Ramadan 1438 Hijrah

Kerabu taugeh & perut Gulai ikan masin versi utara Acar jeruk goreng Sayur campur Da...