Jumaat, 20 April 2012

Stok lembu -lembu untuk dijual, berminat boleh menempah






Adik mimi dan Abu
Saya yang  namakannya  Abu, bila dipanggil dia akan datang...
saya akan gosok2kan kepalanya..sambil berselawat..
hanya Abu yang manja..lain2 agak takut2 lagi


Kolam ternakan ikan keli
Lembu2 yang sihat

Abang cik aan


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih dan Penyayang


Salam jumaat buat semua alhamdulillah
bertemu lagi di hari jumaat nan indah ini.

Seperti biasa suami akan menghantar saya ke tempat kerja
hari ini suami saya akan membaca khutbah di masjid Nurul Iman Rawang
kebiasaannya, saya akan di suruh membaca teks khutbah ...dengan kuat untuk
didengarinya....

Teks khutbah dalam tulisan jawi....
bacaan saya agak ...tersangkut2..
kadang2 kami tergelak dengan bacaan saya yang sebutannya
agak janggal....hehheh
insyallah kalau selalu baca akan mahir...
bezanya huruf jawi dulu dan hari ini telah diubah dan disusun mengikut
peningkatan dan pembangunan bahasa.
Oleh itu saya kena biasa-biasakan diri membaca selalu...
ini juga adalah suatu pembelajaran...
alhamdulillah.


Perkongsian Ilmu


 Hadis riwayat Abu Musa ra.: 

Dari Nabi saw. bahwa beliau bersabda:

 Perumpamaan Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Agung dalam mengutusku untuk menyampaikan petunjuk dan ilmu adalah seperti hujan yang membasahi bumi. 

Sebagian tanah bumi tersebut ada yang subur sehingga dapat menyerap air serta menumbuhkan rerumputan dan sebagian lagi berupa tanah-tanah tandus yang tidak dapat menyerap air lalu Allah memberikan manfaatnya kepada manusia sehingga mereka dapat meminum darinya, memberi minum dan menggembalakan ternaknya di tempat itu. 

Yang lain menimpa tanah datar yang gundul yang tidak dapat menyerap air dan menumbuhkan rumput. 

Itulah perumpamaan orang yang mendalami ilmu agama Allah dan memanfaatkannya sesuai ajaran yang Allah utus kepadaku di mana dia tahu dan mau mengajarkannya. 

Dan juga perumpamaan orang yang keras kepala yang tidak mau menerima petunjuk Allah yang karenanya aku diutus. 
(Shahih Muslim No.4232)

&&&&

Abdullah bin Mas’ud berkata, 
“Nabi saw bersabda, 
Tidak boleh iri hati kecuali pada dua hal, 
yaitu seorang laki-laki yang diberi harta oleh Allah lalu harta itu dikuasakan penggunaannya dalam kebenaran, 

dan seorang laki-laki diberi hikmah oleh Allah di mana ia memutuskan perkara dan mengajar dengannya.
(Bukhari)

Termasuk mengagungkan Allah ialah 
menghormati (memuliakan) ilmu, 
para ulama, 
orang tua yang muslim dan 
para pengembar Al Qur’an dan ahlinya, 
serta penguasa yang adil. 
(HR. Abu Dawud dan Aththusi)


Wasallam 


Tiada ulasan: