P" NGAH HILMI KAMBIN P'GANG

Rabu, 24 November 2010

DISEBALIK MUSIBAH ADA HIKMAHNYA

Malam tadi kira2 jam 10.23 malam berlaku kebakaran disalah sebuah premis pembekal benang dan kain di lot kedai belakang kedai Pak Ngah Hilmi....kebakaran disedari oleh pekerja kilang yang bekerja...dan juga Pak Ngah yang sedang mengalihkan kereta....api marak dengan cepat...namun kebakaran berjaya di kawal dari merebak....alhamdulillah hanya premis pembekal itu sahaja yang hangus terbakar....lain2 premis berdekatan selamat.....
Suasana....ketika kebakaran di kawal......berbagai aksi manusia ada..gambar diambil dihadapan kedai Pak ngah...

Pegawai bomba yang bertugas sedang berehat menghilangkan dahaga di kedai Pak ngah...sekeluarga pemilik premis yang sedang berbincang dengan Pegawai Bomba bagi tujuan membuat laporan kebakaran...



Lagi gambar suasana malam tadi


Sibuk narr mereka bercerita....tuh




Lama jugak tu bercerita ....

Pihak bomba dari Rawang, Selayang dan Shah Alam hadir bagi mengawal kebakaran....
Alhamdulillah kebakaran berjaya dikawal....persediaan dan bantuan siap sedia..bagi sebarang kemungkinan....
Pak ngah Hilmi dan anak2....sibuk...memula membuat panggilan...kepada 999 lepas tu pemilik premis berkejar ke Balai bomba Rawang....kerana bimbang lambat sampai.....kesian dia...habis premis perniagaannya terbakar.....

Ini gambaran rupa dalam kedai...cadangnya menu ditulis besor2 atas green board..
aiseh cam sekolah lakk kan..hehehhe

Senarai tempahan mengikut tarikh.....

Tu dia koleksi barang perniagaan shami2....sikit2 bawa berniaga..
D' Syam...Trading...
Membekal dan Menjual barangan ibadat, serta keperluan haji dan Umrah
Suasana kedai malam tadi sebelum kebakaran.....

Suasana kedai petang semalam dari sisi kanan


Pandangan dari depan...

Pandangan dari sisi kiri






Itulah berita terkini......kedai BBQ kambing Pak Ngah Hilmi dan
juga kejadian kebakaran malam tadi....
Buat pertama kalinya jiran2 sesama berniaga dari kalangan masyarakat cina khasnya...
keluar beramai2...berkumpul dihadapan keai Pak ngah menyaksikan kebakaran...
mudah-mudahan....turut menjadi pembuka lembaran kepada mereka mengenali
kedai BBQ kambing ni....
Juga dengan izinNya....BBQ kambing juga telah dinikmati oleh pegawai2 bomba yang bertugas..mudah-mudahan...berpanjanganlah rahmat Allah itu nanti....kepada kedai shami2
Walau kedai tertutup daripada pelanggan...malam tadi akibat dipenuhi kereta bomba dan penonton kebakaran...namun disebalik
musibah...tersemat hikmah dari Allah....
para ahli bomba dan juga keluarga mangsa...
duduk berehat berbincang dan melepaskan dahaga buat sementara....
Shami2 hulurkan juga air sebarang dua buat mereka yang penat bekerja...
lebihnya tokeh tu bayar pula......alhamdulillah..
mana lagi nikmat dari Allah..yang nak didusta...
mana yang didustakan lagi.....








10 ulasan:

SiNoMoSa berkata...

Salam Kak Sham,

Lihat dgn mata hati..
Tidak Allah jadikan sesuatu itu dgn sia2kan kak..
Walaupun pahit utk ditelan namun kemanisannya tak terjangkau dek akal..

shami2 berkata...

Salam syim....

Alhamdulillah mana satu nikmat Allah yang nak didustakan....

petang semalam ada sorang mamat tu datang....
sebelum ni dia kritik kami bagai....nak rak entah atas kerana apa...tanpa usul periksa
tetiba petang semalam dia hadir...dia cakap kedai ni dah nampak dah.....
Kawan pak ngah yg geram dgn dia...terus jawap...
syaitan dah tak da dah....barulah kedai nampak...
amat bermakna jawapan tuh...hihiihi

Rozali berkata...

Assalamualaikum Shami

Alhamdulillah
kedai pak ngah helmi terselamat

Wassalam

afeezz berkata...

salam kak shami : terkejut gak tgk gambar pertama tu, igtkan kedai akak yg kena. Alhamdulillah semuanya selamat.

sahromnasrudin berkata...

salam kak sham..jelas semua kejadian ada hikmahnya..sungguh besar ciptaan Allah SWT

shami2 berkata...

Salam syim..

ya benar kata2 mu dekk...kita kena cepat peka dengan pandangan matahati kita...biarlah kita senyum dalam hati.dengan nikmat Allah Taala.

shami2 berkata...

Salam cik rozali..

Tempat terbakar tu jauh..tapi persekitaran..boleh mengundang bencana besar...ada lori treler yg ada minyak duk parking kat situ..huhuu tu yg bimbang..alhamdulillah semua selamat..

Salam dek afezz..
syukur diuji dengan kebakaran 2 kali dalam tempoh 2 bulan..dulu orang tolong kita sekarang kita pulak tolong orang...kan itulah nikmat hidup yang perlu di kongsi bersama...

Salam sharom...
Kita lebih selesa bergaul dengan orang yg punya fikiran yg sama...kalau bercanggah lebih baik elakkan saja..bimbang kut surut kesabaran dalam diri kita..mengundang pula dosa...bagai2 masalah muncul pula
Biar kita menyusul dengan pecaturan Allah Taala lebih indah,dan cukup istimewa...kongsi pula rahmat yg nikmat kita dapat dariNya kepada insan2 yang memerlukannya..bukan yg pandai mencaci kita dan hadir kala material sudah terbukti di depan mata.

rezeki berkata...

salam shami

alahmdulillah, semua selamat dgn izin Allah jua

Ummufaiz berkata...

Salam shami,

Kalau tak silap sebelum nie kebakaran jiran sebelah rumahkan? Kenalah standby alat pemadam/kawal api.

InsyaAllah 11/12 tu kira jadik tempahan kat putrajaya, ada rezeki kita jumpa...

shami2 berkata...

Salam pak itam..

Hari lepas hari kita, hari ini hari orang lain pula.....sama2 kita bantu pada yg memerlukannya..
Alhamdulillah selamat.


Salam kak ina..
Insyallah....berbagai cara dapat kita usaha..bagi mengelakkan musibah menjadi bencana besar....
Insyallah akan sampai ke Putrajaya berjumpa akak....terima kasih kerana memberi kepercayaan pada BBQ kambing Pak ngah Hilmi.