P" NGAH HILMI KAMBIN P'GANG

Selasa, 6 Oktober 2009

Kenangan Ramadhan

Iman solat terawih seorang pelajar tahfiz darul Quran Kuala Kubu yg telah pun berangkat ke Mesir menyambung pelajarannya ( yg sebelah tu anak tuan jurugambar
Suasana majlis berbuka puasa semasa bulan Ramadhan di Surau kawasan perumahan saya
anak saya yg bertudung pink dekat dengan meja...dn ibunya disebelah tu..hehhehe

Masih tergiang2 hingga kini bacaan ayat2 suci Al Quran yang dibacakan oleh Ustaz Jamal...sepanjang bulan Ramadhan..cukup menusuk kalbu...sehingga saya setiap hari pasti rindu untuk menatap dan membaca Alquran setiap hari....anak2 pula selalu baca Al fatihah kat rumah tiru cara Ustaz Jamal melagukannya....bacaan Al Fatihahnya sudah cukup membuatkan air mata saya berjujuran laju...suara dan lagunya bacaan yg dibawa cukup memukau jemaah...
Kadang2 saya luahkan pada anak2 ....mama nak semua anak2 mama boleh jadi hafiz dan hafizah yg baik dan dapat baca Al quran sesedap macam Ustaz Jamal baca...walaupun jadi doktor..pilot ker...jga boleh hafaz Al Quran.....2, 3 kali sambil duduk kat rumah atau dlam kereta saya nyatakan hasrat hati saya pd anak2 ...saya tau mereka faham.....
Alhamdulillah...anak bongsu saya..Nurshamimi sebelum tidur saya minta dia perdengarkan bacaan ayat lazim yang diajar hafal kat tadikanya pada saya....habis semua tu...dia sendirinya akan tertidur....begitu juga mamanya....

P/S: Saya menaip ni sambil menitiskan airmata...bila ingatkan impian saya tersebut....kepada kawan2 semua..didiklah anak2 kita mengenal, memahami dan melaksanakan...perintah Allah yg dinyatakan dalam Al Quran...penting sebagai suatu tanggungjawab dn amanah kita sebagai ibubapa. ...itulah juga antara...bekal kita esok untuk mengadap Allah....sama2lah kita berusaha...ke arah itu.

4 ulasan:

manzlie berkata...

salam kak shami..

insyalah sesuatu yang baik akak ingin kan pasti allah swt akan perkenan kan..cuma akak perlu lah berusha dan merelaisasikan impian akak tuh..insyalah sya percya adik adik (anak akak) mampu melakukan dgn hasil doa dan tunjuk ajar dari akak..sya doakan satu hari nanti adik adik akan berjya..ingat setiap ahri tanam lah semangat kata kata perangsang yang boleh menguasai jiwa dan minda mereka untuk beljar ilmu nih..insyalah..pada adik adik tu salam syang dari pak cik lie..insyalah nanti kita berjumpa yer..

waslam

Noor berkata...

Salam My dear Shami..

itulah harapan setiap ibu yang melahirkan.. agar anak2 menjadi anak2 yang soleh dan solehah.. yang dapat membezakan dosa dan pahala.. yang mengerjakan amal ibadat dan meninggalkan maksiat.. yang sentiasa mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapa nya..

psstt.. semasa berhenti disuatu traffic light tgh ari tadi.. tetiba mata cheq terpandang satu signboard.. 'Rawang Perdana'.. nak singgah raya, tuan rumah 'yelek'

ngeh ngeh ngeh

ummi humaira berkata...

salam Shami..
mudah2an anak2 yg kita lahirkan dan asuh (didik) akan mjadi generasi al quran , hafiz dan hafizah . InsyaAllah .

shami2 berkata...

Salam CL...

Alhamdulilah terima kasih itulah hajat sya suami isteri insyallah akan berusaha...
mungkin suatu hari kita smua boleh berjumpa.

Kak Noor

Sejuk mata memandang sejuk lagi perut yg mengandung kalu anak kita bole jadi hafiz n hafizah...insyallah kita sama2 doa.

Pandai pun kak Noor ku melawak...tapi cheq nak habaq betui na mai rumah cheq ahad ni pagi sarapan pgi merangkap open house kat rumah cheq..nanti cheq umumkan dlm N3..bru..

Ummi humaira
sedap nama tentu baik juga tuan tubuhnya
Harapan kita tersebut insyallah kan terlaksana
marilah kita sama2 usha..