P" NGAH HILMI KAMBIN P'GANG

Isnin, 12 September 2011

Pengisian di cuti hujung minggu


 Lembu tenusu baru

 Lembu-lembu yang bakal di dijual dihari raya korban

Lembu bunting
 Besar lembu ni
 Lagi foto lembu2 tenusu


 Kelabu kucing milik tuan haji sidek


 Kera milik anak tuan haji sidek dan besar ...dah
 Leka merenung anak2 ...shami
 Si ayam belanda
 Si ayam belanda beraksi didepan kamera
 tiga sekawan jinak
 Aksi macam menari sambil mengembangkan bulu2nya
 Arnab yang dipelihara
Comel dan jinak arnab yang dipelihara
 Anak2 seronok menyaksikan aksi arnab2 ni
 Ikan2 di dalam kolam
 Berpusu2 ikan ni menghampiri tebing kolam bila setiap kali
kami maupun tetamu yang datang hampir di tebing kolam
 Adik mimi dan abang cik aan leka dengan ikan2
 Kawasan ladang ternakan juga ditanam dengan pelbagai pokok buah
antara pokok limau kasturi lebat buahnya
 Ini pula rumput khas yang ditanam untuk makanan ternakan
dari jauh nampak macam pokok tebu
 Pokok bunga raya yang menghiasi laman rumah Tuan Haji Sidek
" tidak terlewat untuk di ucapkan

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 54
SEMOGA TANAH TUMPAH DARAHKU INI AMAN SEJAHTERA
MAKMUR SERTA DIDALAM PERLINDUNGAN DAN RAHMAT DARI-NYA


 Rumput yang telah diproses bagi makanan ternakan
 Banyak lembu yang telah di sediakan sebagai persiapan untuk hari raya korban
kali ini banyak yang berwarna hitam...bersinar mata lembu tu bila terkena
lampu flash kamera..(sebelah kiri)
 dari sebelah kanan

Demikianlah foto sepetang memenuhi jemputan rumah terbuka Tuan Haji Sidek
dan juga menemani Pak Ngah Hilmi berurus niaga...alhamdulillah


Cuti Hujung minggu


Salam hujung minggu,tentunya ramai antara kita khususnya 
diLembah Kelang ini mengadakan rumah terbuka juga mendapat undangan
rumah terbuka alhamdulillah...jalan2 raya pastinya sesak bila 
menjelang petang....itulah kebiasaanya 


5 hari bekerja dipejabat ...
2 hari cuti hujung minggu shami menjadi suri rumah sepenuh masa
banyak kerja rumah yang perlu dibereskan 
sebulan di bulan Ramadhan tumpuan siang dan malam 
lebih banyak kepada urusan kerja disiangnya malamnya pula tentu 
lebih banyak di rumah2 Allah.


Sabtu dan Ahad pagi suasana tenang damai, 
hujan rintik2...sesudah subuh perancangan dibuat ....
pagi yang redup...rindunya bermanja dengan rumah sendiri
maka bermulalah operasi membersih mengemas apa yang patut.
....perlahan2 akhirnya selesai sudah
kali ini pembantu sambilan tak dijemput semuanya buat sendiri dengan anak2.
alhamdulillah ..berjalan lancar.


******
Istimewa pengisian cuti hujung minggu antara sumber ilmiah
yang di telaah...sama2 kita baca dan renung untuk kita amalkan dalam 
kehidupan kita sehari2....mudah-mudahan rohani dan juga fikiran kita
difokuskan kepada pembinaan minda yang cerdas, cergas, positif dan inovatif
bagi  kecemerlangan diri juga keluarga kita insyallah.


Langkah permulaan sesudah solat subuh dihujung minggu,
 manfaatkan sejenak waktu untuk diri kita 
luangkan masa membaca ayat2 suci Al quran yang tertentu, 
juga membaca sumber2 bacaan bermanafaat 
sebagai motivasi untuk diri sendiri merenung hajat kita untuk hari tersebut
apa yang telah kita pelajari dari tuan2 guru cuba diamalkan ...
Luangkan masa sebaiknya untuk diri kita sendiri
kemudian sediakan sarapan untuk keluarga...
tunaikan solat sunat dhuha ...
bila tiba waktunya
mulakan operasi yang dirancang perlahan2..dengan tenang...
insyallah semuanya berjalan lancar...
Sentiasa sematkandalam  hati kita dengan mengingati Allah...
sentiasa berdoa ...
lapangkan fikiran, nikmati pekerjaan kita, rasa kehadiran-Nya
disisi kita....tanpa kita sedar kita sebenarnya telah pun menyiapkan kerja kita...
Berhenti seketika untuk tunaikan solat ...
luangkan masa pada sebelah petang memenuhi jemputan rumah terbuka
atau keluar seketika menikmati udara dan pemandang alam semesta ... 
insyallah semuanya akan baik...


************


MUSLIMAH YANG DIKASIHI.... ..
Peliharalah auratmu walau dimana kau berada. Jangan biarkan keindahan dirimu menjadi tatapan lelaki yang bukan mahrammu.



MUSLIMAH YANG DIKASIHI.... ..
Pelihara solatmu, tundukkan pandangan matamu dihadapan lelaki yang bukan milikmu. Kelak engkaulah yang bertuah ketika menjadi tetamu Allah. Moga-moga dirimu disambut penuh kasih oleh Bidadari Syurga Ainul Mardhiah.



MUSLIMAH YANG DIKASIHI.... ..
Berakhlaklah dari panduan Rasulmu, contohi dan ikutinya. Pasti engkau yang bahagia. Sejuk mata memandang bercahaya dunia dengan hiasan muslimah solehah sepertimu.



MUSLIMAH YANG DIKASIHI.... ..
Jadikanlah dirimu seperti permata yang berharga dicelah kaca. Ikuti perintah agama, jauhi larangannya. Al-Quran panduan hidupmu, Hadith jadi sumber rujukanmu.



MUSLIMAH YANG DIKASIHI.... ..
Jangan biarkan dirimu hanyut dengan arus kemodenan tanpa bekalan ilmu didada. Renungilah masa depanmu, tetapkan iman didada. Moga ia menjadi perisai buat dirimu.Jangan kail panjang sejengkal lautan dalam hendak diduga.



MUSLIMAH YANG DIKASIHI.... ..
Nilai cintamu hanya pada Allah yang satu, kasihi Tuhanmu redhalah Islam menjadi agamamu, pasti tiada kecewa buatmu. Kelak satu hari nanti ada insan yang menantimu. 


Berkat kasihmu pada Allah yang satu pasti itulah insan yang menjadi cintamu didunia wasilah dari Allah. Moga bertambah redha Allah padamu, melimpah kasihNya padamu kerana engkau meletak kasihmu padaNya dahulu sebelum cinta pada kekasih yang menjadi pilihan hatimu...... 

SABAR DAN KEBAIKANNYA 

Sabar merupakan satu ungkapan yang mudah disebut tetapi sukar 
dilaksanakan. Namun demikian sabar boleh dilatih dan diajar pada jiwa yang 
agresif, keluh kesah dan pemarah dengan mengingati Allah dan berzikir selalu. 
Firman Allah: 
‘Sesungguhnya dengan mengingati Allah itu dapat menenangkan hati.’  
(Surah Al-Ra'dhu: 28) 
Dari hati yang tenang akan menjadikan seseorang itu sabar. Firman Allah: 
‘Maka sabar olehmu bahawa kesabaran merupakan suatu yang indah.’  
(Surah Al-Maarij: 5) 
Pada ayat yang lain Allah berfirman: 
‘Dan sekiranya kamu bersifat sabar itulah kebaikan bagi orang-orang yang 
bersabar.’ 
(Surah Al-Nahl: 126) 

Sabar amat pahit dirasai tetapi hasilnya manis sekali. Itulah ungkapan 
yang sering didengar saban hari, namun manusia selalu kecundang di 
sebaliknya. Di sini kita perlu ingat sejarah perjuangan Rasulullah. Baginda telah 
membuktikan bahawa kejayaan baginda adalah berbekalkan kesabaran yang 
kuat sehingga golongan kafir Quraish menerima Islam kerana terpikat dengan 
kelembutan dan kesabaran baginda.



.Doa Agar Beroleh Kelapangan Hati:

أَ ﻟَ ﻢْ ﻧَ ﺸْ ﺮَ حْ ﻟَ ﻚَ ﺻَ ﺪْ رَ كَ (١)وَوَﺿَﻌْﻨَﺎ ﻋَ ﻨْ ﻚَ وِ زْ رَ كَ (٢)اﻟﱠﺬِي أَ ﻧْ ﻘَﺾَ ﻇَ ﻬْ ﺮَ كَ (٣)وَرَﻓَﻌْﻨَﺎ ﻟَ ﻚَ ذِ آْ ﺮَ كَ (٤)ﻓَ ﺈِ نﱠ ﻣَ ﻊَ ا ﻟْ ﻌُ ﺴْ ﺮِ ﻳُ ﺴْ ﺮًا
(٥)إِ نﱠ ﻣَ ﻊَ ا ﻟْ ﻌُ ﺴْ ﺮِ ﻳُﺴْﺮًا (٦)ﻓَﺈِذَا ﻓَ ﺮَ ﻏْ ﺖَ ﻓَ ﺎ ﻧْﺼَﺐْ (٧)وَإِﻟَﻰ رَ ﺑِّ ﻚَ ﻓَ ﺎ رْ ﻏَﺐْ (٨)  

Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (Wahai Muhammad serta 
mengisinya Dengan iman dan hidayah petunjuk)? Dan Kami telah meringankan 
daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam) - Yang memberati tanggunganmu, (dengan 
memberikan berbagai kemudahan Dalam melaksanakannya)? Dan Kami telah 
meninggikan bagimu:  sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan 
berbagai kemuliaan)? Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa 
Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (sekali lagi ditegaskan): Bahawa 
Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Kemudian apabila Engkau telah 
selesai (daripada sesuatu amal Soleh), maka bersungguh-sungguhlah Engkau berusaha  
(mengerjakan amal soleh Yang lain), Dan  kepada Tuhanmu sahaja hendaklah Engkau 
memohon (Apa Yang Engkau gemar dan ingini). (94: 1-8) 

Surah ini diturunkan oleh Allah untuk memberikan berita gembira sekaligus meringankan 
tekanan dalam menyampaikan risalah Islam kepada manusia. Di samping itu, Allah 
s.w.t. memuliakan baginda dengan meninggikan nama baginda untuk disebutkan 
bersama dengan nama-Nya dalam kalimah syahadah, azan, iqamah, tasyahud dan lainlain.
 (Ibn Kathir, ad-Durrul Manthur, Ruhul Bayan, tafsir surah al-Insyirah) 
Dalam Hasyiah as-Sawi, disebutkan bahawa ramai daripada kalangan orang soleh yang 
menjadikan surah ini sebagai amalan untuk menghilangkan rasa sedih dan kesempitan. 
Ia turut digunakan untuk menguatkan daya ingatan dan mempertingkatkan kefahaman. 


*******

.Manusia adalah mahkluk sosial (civil socity), di mana antara yang satu dengan yang lainnya saling memerlukan, serta saling mengisi dan menutupi dalam hal kelebihan maupun kekurangan. 
Islam mengajarkan umatnya agar selalu mempererat tali ukhuwah Islamiyah, agar umat ini menjadi umat yang bersatu dan dapat menebarkan kebaikan kepada umat manusia pada umumnya. 
Salah satu kebaikan yang dapat mempererat tali persudaraan dalam Islam, dan membuka pintu kebaikan pada orang lain adalah silaturahim. Allah SWT berfirman:

“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya  Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain , dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (QS. An-Nisa’: 1)



Di antara hikmah dari memelihara hubungan silaturahim itu secara garis besar ada 2 (dua) hal penting. Sebagaimana dijelaskan dalam hadits Rasulullah saw yang bersumber dari Abu Hurairah radhiallahu bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:



مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ وَيُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ



“Barangsiapa yang ingin dilapangkan rezekinya, dan ingin dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung silaturrahmi.” (HR. Bukhari) 


Dalam hadits tersebut di atas dijelaskan tentang hikmah silaturahim, bahwa orang yang menyambung hubungan silaturahim maka Allah SWT akan memberikan kepadanya pahala kebaikan di dunia ini (selain pahala di akhirat), berupa keluasan rezki dan umur yang panjang. 
Semoga Allah SWT menjadikan kita umat yang selalu menjaga hubungan tali silaturahim dengan sebaik-baiknya. Amiin 


Wallahu’alam

2 ulasan:

afeezz berkata...

assalamualaikum dan selamat pagi kak shami : macam best jer ladang haji sidek tu. kat maner tuh?

shami2 berkata...

Salam dekk afezz

Memang ladang tu best...ala2 macam ladang cowboy heheh lokasi kat Ulu Yam ...tepi jalan..sesiapa yg tidak dikenali tidak dibenarkan masuk. semua urusan mesti ada appoiment..pagar sentiasa ditutup.