Selasa, 28 Jun 2011

Herba dan sayuran pilihan Pak ngah hilmi grilled lamb steak


Sama2 kita kongsi maklumat, yakni  bahan dan khasiatnya dalam menu masakan yang dihidangkan oleh
Pak ngah hilmi grilled lamb steak.....




Sebagai antibakteria, antiseptik, antispasma, diureti, stimulant, tonik, dan tonik perut, merangsang peluh, merangsang dan meningkatkan penghasilan susu. Campuran dengan bahan lain digunakan untuk merawat angin dalam perut dan usus, batuk, demam panas, gonorea, mabuk pagi, sakit perut, dan tonik selepas bersalin. Buah dikunyah untuk mengatasi angin dalam perut, nafas berbau, dan sedu.

Air rebusan disapu pada kulit berminyak. Minyak esen digunakan sebagai ubat luaran untuk mengatasi angin dalam perut dan usus, kekejangan, untuk meningkatkan aktiviti otak dan badan. Campuran minyak jintan manis , minyak Lada pedas dan madu leBah diambil untuk merawat batuk dan bronchitis.

Kandungan: Buah-9% air, 35% karbohidrat, 18% protein, 16% lemak, 15% fiber, aldehid asetik, besi, beta-amirin, fosforus, glikosid flovonoid, kalium, kalsium, koumarin, magnesium, minyak esen, miristisin, sitosterol, natrium, zink. Kandungan utama minyak esen ialah anetol, dan kandungan lain ialah alfa-zingiberen, alcohol anisik, anetol epoksida, anisaldehid, ar-kurkumen, asid anisik, beta-bisabolen gama-himcalen, germakren D, dan metal cavikol.



Lobak atau nama saintifiknya 'raphanus sativus' meruapakan salah satu sayuran yang selalu disajikan sebagai sayuran ataupun dimakan mentah. Lobak kaya dengan vitamin A,B, dan C serta dapat mengatasi pelbagai masalah serta penyakit seperti cirit-birit, sembelit dan tekanan darah tinggi.

Bagi mengatasi masalah sembelit, ia dapat diatasi dengan meminum air rebusan daripada lobak ini. Manakala bagi masalah tekanan darah tinggi pula, amalkan minum jus lobak sebnayak dua kali sehari. Selain itu, lobak juga berkhasiat untuk mata. Lobak ini kaya dengan vitamin A yang wujud sebagai beta carotene. Kebiasaannya, masyarakat sekarang membuat jus lobak yang dicampur dengan susu.


Mentimun ternyata memiliki beragam khasiat. Buahnya dapat digunakan untuk mengobati penyakit disentri dan pening / pusing / demam. Sedangkan bijinya memiliki racun alkaloid jenis hipoxanti yang dapat mengobati anak-anak yang menderita cacingan serta sakit tenggorokan. Selain itu, mentimun juga bermanfaat untuk menghilangkan jerawat, mengatasi sariawan, menurunkan tekanan darah tinggi, dan membersihkan ginjal.

Satu biji buah mentimum sendiri mengandung 0.65% protein, 0.1% lemak, 2.2% karbohidrat, kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, dan vitamin C.

Berikut ini cara-cara pengobatan penyakit dengan menggunakan buah mentimun:



1. Untuk pengobatan tekanan darah tinggi, parut buah mentimun dan peras airnya, kemudian diminum. Lakukan 2-3 kali sehari.


2. Untuk pengobatan sariawan, makanlah 9 buah mentimun setiap hari secara rutin.


3. Untuk membersihkan ginjal, parut buah mentimun dan peras airnya. Minum sedikit demi sedikit hingga lambung terbiasa menerima cairan mentimun. Lakukan secara rutin.


4. Untuk demam, parut buah mentimun dan letakkan hasil parutannya di atas perut.


5. Untuk jerawat, cuci dan iris kecil-kecil buah mentimun, lalu letakkan irisannya di atas bagian wajah yang berjerawat.




Di antara rempah ratus, LADA HITAM ialah yang paling popular dan digunakan dengan meluas. - Ia dikenali oleh masyarakat di seluruh dunia sama ada sebagai ramuan masakan, perisa dan sos. - Lada hitam atau nama saintifiknya Piper nigrum L. dari keluarga Piperaceae dikenali dengan nama yang hampir serupa di kebanyakan negara Barat iaitu berdasarkan sebutan PEPPER.

Buah lada hitam boleh mengubati pening kepala, cirit-birit dan melawaskan kencing manakala daunnya pula merawat demam. - Menurutnya, buah lada hitam muda yang telah dibersihkan perlu direbus terlebih dahulu sebelum airnya diminum. “Jumlah buah muda yang digunakan bergantung kepada paras air dengan perbandingan satu ataudua sudu bagi setiap satu cawan air.”

“Selepas masak, air rebusan perlu diminum perlahan-lahan dan amalan ini tidak perlu diteruskan jika sakit kencing tidak lawas, cirit-birit dan pening kepala telah sembuh,”


 bagi mengubati demam, daun pokok lada hitam perlu ditumbuk hancur dan kemudian ditampalkan atau diikat pada dahi. Sementara itu, kata beliau, untuk menyegarkan dan memanaskan badan ibu-ibu lepas bersalin, sedikit buah muda yang ditumbuk dengan ikan bilis dimakan bersama-sama nasi yang masih panas.


 Kobis bulat (bahasa Inggeris: Cabbage) merupakan sejenis sayur. Brassica oleracea merupakan nama sains bagi bunga kobis dan sayur ini berasal dari keluaraga Brassica. Sayur ini mengandungi belerang atau sulfur, iaitu sejenis zat galian yang penting untuk kesihatan. Kobis bukan sahaja berkesan untuk mengubati penyakit ulser dan barah malahan juga berkesan untuk mengubati masalah–masalah lain di usus.

Kobis yang kaya dengan kalsium, fosforus, zat besi, sodium, potasium dan vitamin A, B- Kompleks dan C dapat meredakan masalah di bahagian perut dan hati seperti yang dialami oleh mereka yang lali arak. Kompaun belerang dalam kubis dapat menghindarkan pengeluran carcinogen, sejenis bahan kimia berbahaya dalam tubuh badan.

Amalan memakan kobis dapat menghalang carcinogen daripada bergabung menjadi sel-sel darah. Selain itu asid amino yang mengandungi belerang dalam kubis juga bertindak menurunkan paras kolestrol , meredakan saraf dan menenangkan fikiran dan sekaligus membantu seseorang itu tidur dengan selesa pada waktu malam.Kobis bulat banyak terjual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur.

Khasiat yang terdapat dalam bunga brokoli, begitu pula komposisinya :
1. Mencegah ganguan pernafasan Menurut Riedl, para peneliti menemukan bahwa brokoli mampu meningkatkan produksi enzim antioksidan sehingga berpotensi membantu pernapasan. 200 gram brokoli dapat membantu meningkatkan 101 persen enzim antioksidan yang disebut GSTP1 dan 199 persen enzim lain yang dinamakan NQO1.

2. Meningkatkan daya kerja otak Peneliti dari Royal Pharmaceutical Society membuktikan bahwa brokoli mengandung senyawa yang mirip dengan obat-obatan penyakit Alzheimer. Alzheimer adalah bentuk dementia (berkurangnya ingatan) yang paling umum dijumpai di kalangan orang tua yang disebabkan oleh enzim acetylcholinesterase. Brokoli dianggap memiliki sifat anti-acetylcholinesterase paling kuat.

3. Mengatur tingkat gula darah Terbukti melalui penelitian yang dilakukan tim epidemologi dari Harvard University, tanaman yang cocok tumbuh di dataran tinggi ini sangat baik dikonsumsi penderita kencing manis. Kandungan chromium dan seratnya dapat mengatur kadar gula darah, sehingga brokoli sangat juga disarankan untuk dikonsumsi penderita diabetes.

4. Menetralkan zat penyebab kanker Sulforaphan, zat antioksidan pada brokoli dapat membantu tubuh menghilangkan atau menetralkan karsinogenik, zat penyebab kanker. Diketahui juga bahwa zat bekarotin di dalam brokoli mampu mencegah kanker usus besar dan payudara.

5. Melindungi sistem kekebalan tubuh Mendetoksifikasi sistem tubuh yang berhubungan dengan pencernaan dan hati. Kandungan beta-karoten, vitamin A, vitamin C, zat besi, seng, sera vitamin B dan asam folat yang dapat memperkuat sistem kekebalan tubuh.


6. Meningkatkan Kecantikan kulit Brokoli baik untuk kulit kerana mengandungi vitamin B2-nya baik untuk kulit, rambut, dan kuku. Vitamin B2 dan B5 bergabung di dalam brokoli untuk mengubah metabolisme lemak menjadi energi.

Komposisi : Brokoli mengandung air, protein, lemak, karbohidrat, serat, kalsium, zat besi, vitamin (A, C, E, tiamin, riboflavin, nikotinamide), kalsium, beta karoten, dan glutation. Selain itu, brokoli mengandung senyawa sianohidroksibutena (CHB), sulforafan, dan iberin yang merangsang pembentukan glutation. . Dalam satu sajian sekitar 100 gr, brokoli menyumbang asupan 5% protein dan 10% serat dari total kebutuhan tubuh.



Firman Allah dalam surah Yassin ayat 33 -

Suatu tanda kekuasaan Allah yang besar, bagi mereka bumi yang mati. Kami hidupkan (bumi itu dan Kami keluarkan daripadanya biji-bijian, maka daripadanya mereka makan).

Wasallam

Tiada ulasan: