P" NGAH HILMI KAMBIN P'GANG

Jumaat, 19 November 2010

Salam Aidil Adha

Lembu yang sedang di sembelih oelh Pak ngah Hilmi

Pak ngah Hilmi bersama warga Rawang Perdana bersedia untuk melaksanakan ibadah korban

Inilah antara 3 ekor lembu dari 9 ekor kesemua yang telah dikorban pada pagi hari raya yang lalu


Salam aidil adha semua...
Sekian lama tidak mengupdate blog baru hari ini berkesempatan...
Terlalu banyak tugasan dan masa yang perlu diperuntukan..untuk berbagai kerja..
Alhamdulillah.....sekali lagi shami2 kembali....

Sepertimana sejak 4, 5 tahun yang lalu..
shami sekeluarga tidak lagi menyambut hari raya aidil adha bersama keluarga di kampung..sebaliknya kami beraya di Rawang sahaja..
Ini semua kerana tugasan Pak Ngah Hilmi
yang bertanggungjawab menjadi penyembelih..
lembu korban...
Tahun ini surau Taman Rawang Perdana, di kawasan perumahan kami..
memperuntukan 9 ekor lembu untuk dikorban....
dan Pak Ngah hilmi juga adalah satu-satunya penyembelih yang ada setelah yang lain menarik diri di saat2 akhir...kerana urusan masing2....
Alhamdulillah semuanya selesai..
dari mengimankan solat sunat aidil adha..hingga menyembelih..
ianya menjadi tanggungjawab Pak Ngah....semuanya berjalan lancar....
tugasan Pak ngah hilmi menyembelih bukan sahaja di surau Rawang Perdana, malahan mendapat jemputan hingga ke Masjid Nurul Iman Rawang..3 ekor telah diperuntukan bagi disembelih oleh Pak Ngah...
seawal 12,30 tenghari seekor lembu korban yang diperuntukkan disurau Rawang Perdana
bagi jamuan makan tengahrari selesai diruruskan masak memasak...untuk hidangan...
menunya..singgang tulang lembu,
daging masak lada hitam,
sayur campur dan
sambal belacan....alhamdulillah...
shami sekeluarga ada membeli sebahagian
itu pun telah dibahagi2kan dengan adik...
kalau ikut banyak juga bahagian yang diterima
sebaliknya kami arahkan disedekahkan sahaja...pada yang lebih memerlukan...
mudah-mudahan lebih panjang nikmat rezeki Allah..ini dirasai dan dikongsi bersama
Moga nilai pengorbanan yang telah disyariatkan pada kita umat islam..
dapat kita semua hayati dan terapkan dalam kehidupan seharian... baik pada agama ,
diri sendiri, suami, keluarga, masyarkat setempat, rakan dan taulan ditempat kerja dll

4 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum Shami

Selamat hari Raya Aidil Adha

saya tak pernah menyembelih binatang lagi
rasa takut
tukang pegang ada la

Wassalam

afeezz berkata...

salam kak shami : first time sy tgk korban lembu ni masa saya sekolah rendah dulu, terus phobia. smpi sekarang tak pernah tgk lagi.. hahaha

SiNoMoSa berkata...

Salam Kak Shami,

Selamat Hari Raya Aidil-adha.
Smg kita menyoroti erti pengorbanan yg sebenar.
Alhamdulillah, setakat ini sy berani melihat Majlis Korban dari di sembelih hingga di lapah..
Alahai, Afeezz fobia ke? huhu

shami2 berkata...

Salam cik rozali..
Kata suami memula memang rasa gerun..pertama kali menyembelih...rasa macam pening2 nak muntah lelama ok...

Selamat hari raya aidil adha...dari saya sekeluarga..

Salam dekk afezz..
Ala pergilah tgok lagi sekarng dah dewasa..nanti2 banyak lagi pekara2 yg penting kena dilalui dalam hidup kita ini..ini cuma sebahagian sahaja..heheh

Salam syim
Selamat hari raya aidil adha...
Ya pengorbanan adalah sebahagian dari kehidupan kita....perlu ada agar kita ingat akan DIA...
Alhamdulillah..perempuan mesti berani..kan heheh banyak yg perlu ditempuh..apabila berumahtangga nanti....insyallah
Pssst afezz tu perlukan teman disisi baru dia berani hahahha