P" NGAH HILMI KAMBIN P'GANG

Jumaat, 22 Oktober 2010

RINDU ...PADA HALAMAN RUMAH INI...

Rindu pada kg halaman ni
Salam jumaat semua......
minggu lepas jumaat petang kami bertolak balik ke Kedah...
Kerana ada urusan membawa angah untuk sesi temuduga di sebuah sekolah agama tersohor dinegeri kedah...iaitu Maktab Mahmud...bagi cawangan Langgar...
Alhamdulillah semua urusan kami berjalan lancar..bermula dari mengunjungi keluarga sepupu Pak ngah yang telah kembali ke rahmatullah...
pada malam jumaat lepas kira2 jam 10.00 malam..
jumaat malam sabtu baru kami tiba di Kedah..terus sampai kerumah almarhum...
Pada pagi sabtu jam 7.00 pagi Pak ngah keluar menjemput along dari asrama di Bukit Besar Yan...
jam 9.00 pagi kami sudah ada di laman sekolah agama
untuk menemani angan menghadiri ujian bertulis...serta sesi bacaan Al quran...
penemuduga adalah...biras kepada Pak ngah hilmi....
dari mengambil borang untuk sesi temuduga hingga ke temuduga..
itulah aturan Allah..jua..
walaupun begitu...pada masa sesi temuduga berjalan
sebagai ibu...shami2 tetap mengambil tugas
sendiri...bersolat dhuha di surau sekolah...mengaji...surah pilihan..
sebagai doa..untuk angah serta diniatkan juga bacaan itu sebagai doa hadiah buat semua muslimin dan muslimat yang hidup atau yang telah kembali kerahmatullah...
sememangnya itu yang shami2 buat bila...setiap kali membuka Al quran untuk dibaca...
hati rasa puas....sesekali akan menitis air mata....hiba...
betapa insaf dan kerdilnya hidup kita sebagai manusia yang
selalu berbuat dosa....bila sampai masa akan kembali juga kita kepadaNya ..
Lepas sesi temuduga angah kami sekeluarga beredar menuju ke rumah ibu bapa shami2...di sana ada majlis kenduri kahwin jiran kami sampai awal..
masa sesi marhaban dan doa kepada tuan majlis serta pengantin ..
sedap menunya..ada
Gulai rebung dengan tulang lembu..
Nasi minyak
Ayam masak merah
Acar buah....
Kemudian balik kerumah mak...berehat...
Jam 4.00 petang kami kembali ke Pendang untuk sesi kenduri biras Pak ngah yang akan menunaikan haji bagi sesi penerbangan pada 28hb Oktober nanti
sedap jugak menunya....sup tulang lembu....yang baru di sembelih..ada air asam dicampur kerisik ada acar..ada bubur..ada pasembur ..sedap...
shami2 pun apa lagi makan lagi sepinggan nasi ..
kenyang..huhuu...lepas tu kami beredar..menghantar along ke asrama kerana Ahad dia mula bersekolah....
Malam kami dirumah MIL...lepas solat maghrib kami keluar ke rumah sepupu Pak ngah..di Tokai untuk sesi ziarah....keluarga jugak....dan hampir jam 12.00 malam kami tiba di rumah ibu bapa shami2...heheh rumah dekat kan..bolehlah ulangalik..
Pagi Ahad kami bersiap jam 11.00 pagi kami mulakan perjalanan ziarah lagi sepupu Pak ngah di Langgar kemudian ke Alor Setar ambik gambar kedai itew....dan singgah makan nasi di kedai itew juga...wah..betul2 puashati dapat makan masakan negeri kedah..
kemudian bertolak semula ke Pendang...untuk persiapan akhir pulang ke KL...
Jam 5.00 petang kami bertolak dari Pendang...singgah ke asrama along bawa sikit juadah..
kami singgah makan..bersama along...
waktu kami sampai along dan rakan2 asrama sedang beriadah dihalaman sekolah...
kemudian mereka bersiap untuk sesi makan malam dan juga solat maghrib berjemaah...
Alhamdulillah...dari pandangan shami2 dan Pak ngah...along tinggal dikawasan yang cukup terjaga..segala tindak tanduk..akhlak..dan juga pengurusan diri...dengan kawalan dan tunjuk ajar ustaz yang telah di amanahkan...seperti kehidupan di Pondok....
mudah-mudahan lebih baik dari apa yang mampu shami2 dan Pak Ngah berikan...
dari segi pendidikan...pengurusan diri serta pendidikan agama....
syukur..shami2 dan Pak ngah balik..ke KL dengan perasaan yang cukup...tenang..
tiada lagi sesi mama nangis, along nangis, baba terkedu..angah nangis...
tapi sesi bang cik dan adik mimi mengusik...along tetap ada....heheh
Ya Allah syukur atas segala aturanMU ini untuk kami...
mohon...redha dan pimpinanMU..agar segalanya lebih baik lagi dimasa2 hadapan..
Begitulah....2 hari 3 malam perjalanan kami pulang ke Kedah...
cukup padat jadual perjalanan...
Bila kembali ke KL.....pasti..malam2 bila usai solat
ketika masih bersimpuh di sejadah...
Shami2 akan terkenangkan ayah dan mak...
betapa ayah kini sudah dimakan usia...
dari ekor mata shami2
nampak tangan ayah makin mengendur....
Rambut sudah dipenuhi uban....
kedut makin banyak dimuka...
Betapa ayah dan mak sudah dimakan usia...
segala2 bermain2 difikiran
saat2 masa yang akan dilalui diminggu2 depan
dibulan2 depan
dan juga ditahun2 depan....
Tak terulas dengan cerita rasanya....
pasti anda semua faham maksudnya...
isilah masa yang ada untuk mengembirakan
orang tua kita...selagi ada..
kerana..bila terpandang saja mereka hilang sudah
duka lara....dalam jiwa kita anak2nya..
beroleh pahala dan ganjaran pula yang tak terhingga
dari Allah Taala
sob..sob..sob...
shami2 berhenti dulu di sini ya.....
mata dah pedih, hidung dah berair...
SELAMAT MENIKMATI HARI JUMAAT YANG INDAH DAN PERMAI KEPADA SEMUA
satu-satunya hari yang amat istimewa....benarlah hari ini penghulu segala hari....

4 ulasan:

SiNoMoSa berkata...

Salam Kak Sham,

Al-fatihah utk sepupu Pak Ngah..

ainhany berkata...

Salam Kak,

ohhh syukur..insyaALLAH angah de peluangla disana nanti. Bertuahnya :) Ain juga mndoakan muga2 ketiga anak2 menakan terpilih dan mewarisi kegemilangan MMAS.(insyaALLAH)

Ruper2nya kita sama2 pulang dan visi yang sama..
Catatan ini mnggamit rindu ..
Semuga segala urusan dpermudahkan. Amin

nadz berkata...

assallamualaikum shami2,

semuga anak-anak beroleh kejayaan..

shami2 berkata...

Salam syim..

Terima kasih baru seminggu dia menelefon adiknya yg kebetulan ziarah pak ngah di kedai BBQ...akhirnya dia pergi jua...semoga rohnya dit empatkan dikalangan orang2 yg beriman lagi soleh..

Salam ain..
Ya ka..mudah-mudahan berjaya...anak2 kita..tuh walaupun anak sedara tetap perlu dilayan macam anak sendirikan..

Salam mama nadz
Insyallah itu yang selalu didoakan...kejayaan anak2 didunia dan akhirat..