P" NGAH HILMI KAMBIN P'GANG

Rabu, 13 Oktober 2010

Hari pertama memulakan perniagaan sekian lama ...muncul seorang hamba Allah mohon diletakkan tabung derma di kaunter bayaran dalam kedai Pak Ngah...alhamdulillah moga bertambah panjang rezeki anak2 tahfiz di Mahaad Tahfiz An Nur itu nanti...

Ermm nasi lemak dain pisang dar cik razak surey sahabat Pak ngah...juga kembali....
alhamdulillah rasa tetap maintain ..semalam shami2 dah makan bersama Pak Ngah....



Suasana kaunter..bayaran yang telah di alih kedudukannya....


Ini lagi gambar...yang di ambil dari sisi tempat kaunter bayaran yang dahulu....
satu dihujung pintu ke toilet...di sebelah sini pintu ke ruang rehat pekerja dan surau....( belum kemas lagi bilik surau tu ...tapi dah boleh guna buat solat atau rehat...



Semalam shami2 balik kerja.....singgah sebentar di kedai..alhamdulillah semua dah tersedia...menunggu pelanggan..menurut Pak ngah sejak jam 4 petang lagi mereka dah bersedia...dah ada pelanggan datang beli kambing dan juga minuman...
Hari pertama beroperasi...shami2 duduk2 rehat dalam kedai tengok2 renung2....solat mahgrib dulu ngaji 2, 3 surah pilihan...menikmati , menjiwai...diri dalam kedai..ni...penting tuh....
untuk meletakkan jiwa kita dalam kedai....mudah-mudahan Allah beri ilham dan petunjuk...
Seketika hadir partner ustaz zambri..bersama anak2nya makan..dan order tempah bawa balik....untuk keluarga...ramah dia berbual dengan Pak ngah....lupa lakk nama dia bisness kadnya ada pada Pak ngah....hehehhe
Lama ..pelanggan belum datang ..mungkin baru hari pertama..jam 9.00 malam shami2 dan Pak Ngah beredar...pulang kerumah....begitulah kami kini...Pak ngah akan menghantar shami2 balik...dulu..tengok anak2...rehat sementara...kemudian hanya Pak ngah kembali semula kekedai....seperti biasa jarak kedai dengan rumah cuma kurang 10 minit perjalanan...berkereta.... sememangnya begitu..bila kami beredar pelanggan mula hadir..jemaah surau...kawan2 yang rindu pada BBQ kambing akan hadir...seperti biasa...
kawan2 catering maupun kawan yang datang dari Melaka....adik Nan...hehhe
kalau datang mesti order kambing double....heheh
dari jauh lagi dah call inform...begitulah adanya keadaan kedai semalam.......
Perasaan shami2 dan Pak ngah juga lebih tenang kini.....
Allah mengantikan kepada kami pembantu yang lebih baik....
yang berlatar belakang pendidikan sekolah Arab dari kedah...
yang mana Al quran sentiasa ada dalam dada dan jadual harian mereka....
alhamdulillah
mudah-mudahan...berkekalan dan bertambah baik lagi dimasa2 depan..yang hilang berganti...
disalin2 Allah...di ganti2 olehNya...sesuai dengan kehendak dan kemauan diri kita..
hanya kesabaran, usaha dan doa perlu kita panjatkan selalu padaNya....
terkenang semalam....bila shami2 sampai..keadaan kedai dah sedia...
shami2 masuk dalam kedai rasa macam senyum....
sorang2 bahagia ketenangan...berbunga dalam jiwa...
syukur atas perubahan yang ada..
lapang rasa....itulah kata ustaz...
tunaikan solat sunat dhuha...kerana itulah sunnah rasulullah...
dari amalam itu Allah akan kurniakan pada kita rezeki....
rezeki yakni bukan hanya dalam bentuk wang ringgit...
namun..berbagai ...boleh ditafsirkannya contoh...
kemudahan urusan kerja, kesihatan diri, punya kawan yang baik2..
.kebahagiaan dalam pelbagai sudut..dll lagi....
jadi amalkanlah sunnah ni setiap hari....
dengan niat kerana Allah Taala
pasti akan sampai pertolongan Allah dalam bentuk2 yang kita impi
dan harapkannya insyallah tapi perlu istiqamah dan sabar......
sama2 kita berkongsi ilmu.....kak umi..tentu lebih arif lagi....
Pak Itam juga.....kan...pasti punya pengalaman dan tips2 yang baik..
dalam dunia perniagaan..buat kami....menambah baik..apa yang ada....



7 ulasan:

Ummufaiz berkata...

Salam shami,

Warna oren warna yang ceria. Semoga tuan kedai & pelanggan2 turut ceria apabila bertandang ke sini.

Ayah Zain berkata...

salam shami

semoga terus sukses. Lamanya cuti niaga hehhe

shami2 berkata...

Salam kak ummu..

ya oren nampak ceria..insyallah ceria..

Salam az..
Insyallah mudah-mudahan...kedai bercuti...tapi operasi catering memenuhi masa...bulan ramadan dan juga syawal....kalau di kira tak da cuti..masa full...

nadz berkata...

Assallamualaikum shami2,

begitu ceria warna kedai..dan bersih..
Pastikan keceriaan itu konsisten.
Bilalah nak rasa kambing panggang ni...
Ada ker kat Guar Chempedak!eh eh..

Aki44 berkata...

Salam shami2...

Bertambah mengancam suasana restoren tuh. Tentu pelanggan merasa keceriaan waktu menjamu selera.

Sy doakan perniagaan bertambah maju, dan maintain layanan mesra dan kebersihan.

rezeki berkata...

salam shami

rasanya keadaan semasa kedai dari segi interior dah cantik dan menarik

semoga mutu perkhidmatan dan menu sentiasa dikekalkan atau ditambahbaikkan lagi jika mana yg perlu

selebihnya serahkan pada Allah kerana dia yang menentukan setelah kita berusaha

pssss dulu pak itam pernah dapat hasil niaga sehari 5 ringgit je tau , kerana hujan turun dgn lebatnya dari pagi sampai petang
hujan tu pun kira rezeki juga

alhamdulillah

SiNoMoSa berkata...

Salam Kak,

Cantik dah kedai tue..Alhamdulillah..