P" NGAH HILMI KAMBIN P'GANG

Selasa, 13 Julai 2010

Cetusan Rasa....Jiwa...

Inilah sepinggan BBQ kambing...dikedaiku.....blog ini adalah diari urusniagaku


Sabtu lepas adalah hari2 yang sukar untuk diriku....
Bukan perniagaan ku tapi kawan2 tak sebulu......pening kepala aku.....
Perniagaan ku mengubah persepsi masyarakat di sekelilingku
Hari ini rasa termampu..untuk diluahkan dalam blogku...
Perniagaan telah mengubah rutin waktu hujung mingguku..
Itulah anugerah....Ilahi pada suami dan aku...
Yang perlu kami tempuh...dalam pengembaraan hidup yg sementara waktu...
Kini penglibatan di rumah Allah yang kecil itu kian menjadi jarak pada keluargaku..
Sekian lama kami menghambakan diri memeriahkanya ...makan tahun lamanya waktu
Bukan merajuk bukan dihalau tetapi...pengorbanan kami dituntut dari kawasan sewaktu...
Sebuah rumah Allah ..kini menjadi medan kami...mencurahkan ilmu, dakwah dan idea jitu..
Walau kecil saluran itu...tetapi ianyalah bak nadi...pencetus..gelombang dakwah penduduk setempat itu....
Itukah..warisan keluarga yang kami pikul dibahu...
Dari kampung kami berhijrah ke pekan batu....
Mencari rezeki ...dan menyampai risalahMU itu...
Ligat akal ini berputar...mencari sesuatu...
Mudah-mudahan benar telahan ku......
Kehidupan dan didikan ...lalu ...kukuh dalam kalbu...
Bersatu berganding sama2 maju membelah arus masyarakat yang masih lagi ...haru biru
Mencari2....kebenaran...akan ilmu itu...
Gusar hati melihat ...fikiran, dan akal yang beku...
Mengucapkan kata2...jelas hati kelabu...
Mengapakah....jadinya mereka seperti itu..
Satu persatu..dijalin cerita...menyesakkan dadaku..
Akhirnya aku suarakan niatku....diam aku membisu
Suasana rancak...sahutan bertalu2...
Mereka...menduga...tanpa bertanya..terlebih dahulu
Aku bangun pergi..meninggalkan..mereka itu...
Semoga Allah....beri petunjuk ...kejahilan mereka yg telah terbelenggu...
Aku adalah diriku...yang salah tiada mungkin aku buat tak tahu...
Pasti aku....suarakan pendirianku...supaya aku tidak tergolong
dalam orang2 yg bersekutu...suka buat haru biru..
Biar hari ini hati luka kerana mempertahankan kebenaran itu..
jangan esok..aku ditanya..dimahkamah Allah akan semua hal itu...
Perniagaan ku ...alhamdulillah..berjalan adanya kemampuanku...
Kadang2 ..komplen ada..air tak cukup rasa ini itu
(kat kedai lain ini itu tak pula dikomplen begitu..kau nak kenakan aku..ker tu)
Kambing rasa ...dah tukar..tak macam selalu
(Saja ko nak sakitkan hatiku, ko punya masalah aku yg bantu..dah lupa ker tu..)
Bolehkah niaga...bayar sewa ini itu...
(Kau tak duduk sepanjang waktu..apa kau tahu..patut ker semua rezeki ku ..kau kena ambik tahu...)
1, 2 pinggan di order dari jarak..beratus batu...
(Ya betul kau nak bantu aku..tapi duit minyak ngan toll pun tak lepas macam mana aku nak pergi tu...)
Orang ramai ..dia tak layan aku...
(Ya.. harap sabar bila menunggu ..minum air dulu..baru 5 minit kau dah jemu..patut ker kau hukum aku begitu..)
Kedai tak elok.. macam2 hal lu...
( Ala kedai lain..lagi teruk kau rela duduk makan situ....
naper lakk ko komplen kedai aku..atau ko cemburukan aku....)
Dah berhenti kerja...nak buat apa..cari pasallah tu
( Aisehh...Allah kan ada dia yang bagi rezeki padaku......
apa ko tak faham ker lagi sumer tu...)
Kalu ko...tak cukup pekerja jemputlah aku..
( Aikk semalam ko canang ...buruk aku ...hari ni ko nak minta kerja ngan aku...poning aku..apa jenis kawan lagu tu....)
Inilah antara gelora2 masyarakat yg terbuku dalam dadaku...
bila perniagaanku...menapak...seiring dengan waktu....
namun sesekali aku takkan berputus asa..dengan semua itu..
kedua tapak tanganku...ku tadah..mohon kasihMU....
"Ya Allah...bimbinglah aku..pimpinlah aku...
dengan firman-firmanMU...
Lindungilah aku....bantulah aku
Akulah ...hambaMu lemah
Lagi kerdil, amat memerlukan bantuanMU....
Ampunkanlah segala dosa2 ku....
Kuatkanlah semangatku..
Buat menghadapi...pancaroba hidup...yang sementara waktu...
Di dunia...ini..medan ujianku...."
Aku pasti..janjiMu itu...pastinya benar...semuanya dugaan bagiku...
Teguhkanlan iman dan takwaku padaMU...
dari dunia hingga ke pintu..syurga firdausMU.....
amin..amin..ya rabbal aalamin...."

5 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum Shami

Amin
amin
amin
moga Allah memperkenankan doa sahabat ku ini

Wassalam

DARUL NAIM TRAVEL AND TOUR'S SDN.BHD berkata...

salam akak sayang

banyakkan bersabar yer.. kita yg terlibat dalam perniagaan nie mmg banyak caabaran.. yg penting doa banyak2 dan kita jaga hati kita..

kita harus kuat kak.. semoga dipermudahkan semuanya

rezeki berkata...

salam shami

itu semua cabaran dan dugaan

berlapang dada dan teruskan tekad dan usaha

jadikan komen2 tu sebagai pemangkin semangat utk terus berjaya, jangan hiraukan hinaan dan cacian org krn Allah lebih mengetahui

usaha, doa, tawakal
itulah sebenarnya penawar kejayaan

shami2 berkata...

Salam cik rozali...

Ya tak boleh nak tutup mulut orang...sabar jer..doa banyak2..

Salam Azima..
Kita jaga hati kita...kita tak leh duduk2 rapat sangat...depar suka2 tot..tet..kat kita..menduga respon kita...utk kuat kita kena dekat dengan Allah....kan..mudah-mudahan Allah mendengar keluhan akak..dan beri nikmat lain yg menghilangkan duka dan luka hati akak ni...dek kawan jiran yg telah kita hulurkan tangan ..pada dia....dia suka usik2 hati dan perasaan kita...
Kawan yg baik..dan sekati..dia sesekali tidak akan menyakitkan hati kita....kawan yg belum mampu kita tawan sejatinya..dia tak faham semua ni...kan..suka2 dia jaa...tapi kala kesusahan kita dulu dia akan cari...buat selesai masalah dia..

Salam pak itam..

Ya..itulah..luahan ini sekadar..perkongsian...rasa..dan bagaimana tindakan kita....apa jadi pada semangat kita..dll
Allah Maha berkuasa...kita berusaha dialah..penentu segalanya....ujian dalam bentuk2 tu..menguji kesabaran kita...sesak didada..kita hanya mampu mengadu pdaNya...kan...insyallah saya dan suami takan berputus asa...ada ruang kami akan respon secara psikologi....

boxhousestudio berkata...

ALLAH...